تکنولوژی جدید کابل های شبکه

اسپیناس کابل پنجشنبه 1 دی 1401 - 01:57
تکنولوژی جدید کابل های شبکه
تکنولوژی جدید کابل های شبکه
کابل های شبکه هم مانند تمام اجزای شبکه روز به روز پیشرفته تر و به روز تر می شوند و از لحاظ سرعت و کیفیت بهبود پیدا می کنند. اگر چند سال قبل تعدادی کابل cat-5 خریداری کردید بهتر است آن را با گزینه مدرن تری تعویض کنید.

زیرا امروزه کابل هایی با تکنولوژی جدید وارد بازار شده اند که از cat5e تا cat8 نام گذاری می شوند. ما در این مقاله ویژگی های های چند مورد را بررسی خواهیم کرد.

 

مشخصات کابل شبکه cat 8

کابل شبکه cat 8 یکی از جدید ترین استانداردهای کابل شبکه می باشد که هنوز به طور رسمی وارد بازار های جهانی نشده و تولید آن بسیار محدود است. استاندارد این کابل شبکه توسط iso/iec 11801 تعریف شده که دارای فرکانس 2 گیگاهرتز می باشد. فرکانس کابل cat 8 در واقع دو برابر فرکانس کابل های cat7a است. این کابل ها از نوع شیلد دار هستند و دور هر زوج سیم هم شیلد وجود دارد. cat 8 در دو کلاس تولید شده که به نام های cat 8-1 و cat 8-2 نام گذاری شده اند، دسته اول یا همان cat8-1 از سوکت معمولی به نام rj-45 استفاده می کند. همچنین کابل شبکه cat 8-1 برای شبکه های 25 گیگ استفاده می شود. دسته دوم هم در شبکه های 45 گیگ استفاده می شود که این کابل هم از سوکت های gg-45 بهره می برد.

اما علت اینکه در این کابل های شبکه از دو نوع سوکت استفاده می کنند این است که می خواهند کابل cat 8 هم با کابل شبکه cat7 سازگار باشد و هم با کابل هایی با استاندارد های پایین تر سازگاری داشته باشد.

کاربرد این کابل ها برای شبکه هایی است که فاصله سوئیچ و سرور در آن ها بیشتر از 36 متر نباشد. اگر این فاصله بیشتر شود این کابل ها  عملا کارایی خود را از دست می دهند و نمی توانند سرعت و فرکانس خود را حفظ کنند.

کابل شبکه کت 8

کابل شبکه کت 8

معرفی کابل شبکه cat7

این کابل های شبکه مثل cat6 می توانند در هر ثانیه 10 گیگ دیتا منتقل کنند. تست های انجام شده بر روی کابل cat7 نشان می دهد، این کابل ها می توانند در فاصله 50 متری در هر ثانیه 40 گیگ دیتا را منتقل کنند. همچنین در فاصله 15 متر با سرعت 100 گیگ دیتا ارسال می کنند.

این کابل ها روکش دار هستند و این امر تضعیف سیگنال را کاهش می دهد. Cat7 از 4 جفت سیم تشکیل شده است که از لحاظ ساختار فیزیکی انعطاف کمتری به نسبت کابل هایی با استاندارد های پایین دارد. در کابل cat7 هر زوج سیم دارای روکش است و علاوه بر آن دو جفت سیم ها دارای یک روکش اضافی هستند.

کاربرد این کابل های شبکه در شبکه های پر سرعت اترنت است. همچنین در این کابل ها تداخل سیگنال کمتر بوده و از آن در شرکت های بزرگ برای ارتباطات استفاده می شود. از این کابل ها نمی توان برای ارتباطات در شبکه های خانگی استفاده کرد زیرا در شبکه های خانگی از تمام ظرفیت این کابل ها استفاده نمی شود. پس بهترین گزینه برای شبکه های خانگی و مراکز اداری کوچک همان cat6 است.

کابل شبکه کت 7

کابل شبکه کت 7

تفاوت کابل های شبکه cat6 و cat6a

کابل های شبکه cat6 و cat6a تفاوت هایی دارند و هر کدام مناسب شبکه ای با ویژگی های خاص است. این کابل ها از لحاظ انعطاف فیزیکی و سرعت تقریبا یکسان هستند و از هر دو نوع می توان برای ارسال ویدیو، صدا و داده استفاده نمود. اما میزان داده ای که cat6a منتقل می کند بیشتر است و با این کابل ها می توانید دستگاه های خود را از لحاظ کیفیت بهتر کنید. این کابل ها برای دستگاه هایی که با سرعت یک گیگ بر ثانیه کار می کنند بسیار مناسب است. کابل های cat6a معمولا عملکرد بهتری به نسبت cat6 دارند و محکم تر و سخت تر هستند و تحمل پذیری آن ها بیشتر است. همچنین سرعت cat6 برابر با 250 مگاهرتز است اما سرعت cat6a دقیقا دو برابر این مقدار است.

کابل های cat6a در سرعت 10 گیگ حدود 100 متر امواج را ارسال می کند اما cat6 در سرعت فوق فقط تا 50 متر امواج را می تواند منتقل کند. در cat6a اغلب از تجهیزاتی مسی با روکش های محکم و ضخیم استفاده می شود که در این صورت انعطاف آن را کم کرده و قیمت آن را افزایش می دهد. همانطور که اشاره شد این کابل ها در هزینه نیز تفاوت دارند اما اختلاف در هزینه زیاد نیست.

کابل های cat6 و cat6a هر دو نقاط قوت مخصوص به خود را دارند و اینکه کدام یک بهتر است، بستگی به نیاز شبکه شما دارد. زمانی که کابل cat6 کار شبکه شما را راه می اندازد، خریداری cat6a هزینه های اضافی نصب و نگهداری را برای شما در بر خواهد داشت. لذا برای انتخاب نوع کابل مورد نظر لازم است به جزئیات شبکه توجه بیشتری شود.

کابل شبکه کت 6

کابل شبکه کت 6

 

ویژگی های کابل شبکه cat5e

این کابل های شبکه به نسبت سری قبل خود پیشرفته تر هستند و دارای سرعت بیشتری می باشند. سرعت کابل های cat5e از 10 تا 100 مگابایت است و در برابر تداخل سیگنال ها بسیار مقاوم هستند. این کابل ها دارای زوج سیم های بدون روکش هستند که از 4 جفت به هم تابیده تشکیل یافته اند. به همین دلیل انعطاف پذیر تر از cat6 هستند اما این مورد این کابل را کمی آسیب پذیر می کند.  همچنین این کابل ها مانند cat8-1 از سوکت های rj-45 استفاده می کنند. کابل های cat5e توسط tia/eia در سال 2001 توسعه داده شد که سرعت انتقال داده افزایش پیدا کرد. همچنین کاربرد این کابل ها برای شبکه های خانگی و ادارات کوچک است و با مدل های پیشین سازگاری دارد. پهنای باند کابل cat5e هم در مقایسه با cat5 بیشتر است.

در نهایت برای خرید انواع کابل سعی کنید در ابتدا نیاز های شبکه و حجم تبادلات خود را بسنجید.  سپس با بررسی جزئیات شبکه بهترین کابل را از لحاظ قیمت و کیفیت و ظرفیت برای شبکه خود خریداری کنید تا دچار بار مالی اضافی و افزایش هزینه ها نشوید.

کابل شبکه کت 6

کابل شبکه کت 5

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد