کابل کواکسیال و کاربرد های آن

اسپیناس کابل پنجشنبه 1 دی 1401 - 23:30
کابل کواکسیال و کاربرد های آن
کابل کواکسیال و کاربرد های آن
کابل کواکسیال یک کابل مسی می باشد که ساختار آن موجب جلوگیری از تداخل سیگنال ها می شود. در گذشته از کابل های کواکسیال فقط برای اتصال تلویزیون به ماهواره استفاده می شد و در واقع فقط کاربرد خانگی داشت.

اما امروزه در هواپیما، تجهیزات نظامی، اتومبیل، تجهیزات پزشکی و آنتن تلویزیون، رادیو مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کابل coaxial چیست؟

کابل coaxial یکی از انواع رسانه های انتقال است که از جنس مس بوده و سیگنال الکتریکی را از خود عبور می دهد. این کابل دارای یک لایه محافظ و رسانا می باشد. در کابل های کواکسیال به دلیل وجود محافظ دیتا به راحتی از هسته عبور کرده و تداخلات روی آن اثر نمی کند. علاوه بر این به کابل های کواکسیال کابل آنتن هم می گویند.

ساختار کابل های کواکسیال به گونه ای است که دارای یک لایه یا هسته مرکزی می باشد که رسانا بوده و جریان الکتریکی از آن عبور می کند. در واقع ساختار کابل های کواکسیال موجب می شود که دیتا یا همان سیگنال از تداخلات خارجی مصون بماند. در این کابل ها لایه ی مرکزی تنها یک سیم نازک و باریک است که هم در نوع ساده و هم در نوع تابیده شده تولید می شود. پس از لایه ی مرکزی یک عایق یا محافظ حول لایه ی مرکزی را پوشانده است. جنس این لایه ی محافظ از جنس مس بوده و به صورت بافته شده است. در آخر هم دو لایه ی فوق در یک محافظ دیگر قرار می گیرد.

کابل های کواکسیال

کابل های کواکسیال

 

انواع کابل های کواکسیال

کابل های کواکسیال در انواع کابل کواکسیال هارد لاین، کابل های تریاکسیال، کابل ریجید لاین و کابل radiating cable تولید و عرضه می شوند.

کابل های هارد لاین دارای یک لایه ی مرکزی است که لایه عایق آن از جنس آلومینیوم و مس می باشد. کاربرد این کابل ها برای متصل شدن ترانسمیتور به آنتن است. کابل تریاکسیال دارای یک لایه محافظ بیشتر به نسبت کابل های کواکسیال معمولی است که برای ویدیو استفاده می شود. کابل ریجید لاین دارای دو لایه ی مسی بوده و انعطاف ناپذیر است. این کابل ها برای تجهیزات رادیو استفاده می شود و مصارف داخلی دارد. کابل radiating cable برای تونل ها، آسانسور و تجهیزات نظامی استفاده می شود. همچنین این کابل بسیار شبیه به هارد لاین بوده ولی طول موج فرکانس در این کابل ها متفاوت است.

تعریف اصطلاح RG

کابل کواکسیال در اندازه های متفاوتی است و میزان ضخامت کابل ها را با RG نمایش می دهند. هر چه این عدد بزرگتر بود یعنی لایه ی مرکزی باریک تر است و می توان اطلاعات را تا فاصله 500 میتر توسط آن ارسال کرد. اگر کابل فاصله 500 متر را پشتیبانی کند در کابل تلویزیون، ماهواره، دوربین مدار بسته می توان از آن استفاده کرد. برای مثال کابلی که RG پایینی دارد برای کنترل از راه دور کاربرد ندارد ولی در عوض برای شبکه های کامپیوتری و سیستم رادیویی بسیار مناسب است.

در واقع کابل های کواکسیال به دو دسته کلی THINNET و THICKNET تقسیم می شوند که فاصله 185 و 500 متر را پشتیبانی می کنند.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال

 

ویژگی های کابل کواکسیال RG59

اندازه کابل کواکسیال RG59 به نسبت کابل های زوج سیم و اترنت متفاوت است و در سه اندازه ی rg 6 و rg 11 و rg 59 تولید می شود. کابل rg 59در سیستم closed system tv کاربرد دارد و در سیستم ویدیویی آنالوگ، دوربین های مدار بسته که به فرکانس بالا نیازی نیست، مورد استفاده قرار می گیرد. rg 6 در مودم کابلی و تلویزیون ماهواره ای استفاده می شود. این کابل ها بر عکس rg 59 برای مسافت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرند لذا در فرکانس های بالاتر از 50 گیگاهرتز از rg 6 استفاده می شود. انواع دیگر کابل های کواکسیال شامل rg 8، rg 58، rg 142، rg 174، rg 178، rg 179 d، rg 213، rg 214، rg 223، rg 316،  rg 400 می باشد.

مشخصات کابل کواکسیال ترکیبی

کابل کواکسیال یکی از کابل های محبوب و پر فروش است که قابلیت ارسال همزمان دیتا و برق را دارد. البته این موضوع باعث تاثیرات منفی روی سیگنال نخواهد شد. این کابل ها اغلب در دوربین های مدار بسته استفاده می شوند. کابل های ترکیبی دارای بهترین عملکرد از جهت انتقال اطلاعات بوده و بسیار مقرون به صرفه هستند.

کابل های کواکسیال

کابل های کواکسیال

کابل های کواکسیال صوتی

کابل کواکسیال صوتی برای زمانی کاربرد دارد که شما دسترسی به کابل HDMI جهت انتقال صدا ندارید. لذا استفاده از این کابل بهترین گزینه برای انتقال صدا می باشد. از کابل های کواکسیال صوتی در DVD PLAYER و CD PLAYER استفاده می شود. البته ممکن است که در تلویزیون هم استفاده شود زیرا برخی تلویزیون ها خروجی کواکسیال دارند.

کانکتور های کابل کواکسیال

کابل کواکسیال در دو نوع نرگی و مادگی وجود دارد که شامل BNC، TNC، SMA، SMB، QMA، RCA، F-TYPES است. نوع اول از سمت راست در سیگنال رادیو، تلویزیون و ویدیو که فرکانس کمی دارد مورد استفاده قرار می گیرد. نوع دوم در موبایل استفاده می شود و فرکانس آن 12 گیگاهرتز است. نوع سوم در میکروویو، آنتن بی سیم و موبایل و رادیو استفاده می شود و فرکانس آن 18 گیگاهرتز می باشد. نوع چهارم در سخت افزار و تجهیزات مخابرات کاربرد دارد. نوع پنجم در تجهیزات ارتباطی و در سخت افزار های صنعتی استفاده می شود. نوع ششم در ویدیو و رادیو کاربرد داشته و نام دیگر آن A/V می باشد. این کابل ها همان کابل های سه رنگ زرد، سفید، قرمز مورد استفاده در تلویزیون های تقریبا قدیمی هستند. نوع آخر یا F-TYPES در تلویزیون کابلی، دیجیتالی، و مودم کابلی استفاده می شود.

کابل های کواکسیال

کابل های کواکسیال

مزایای کابل های کواکسیال

  • دارای امنیت بالا
  • دارای ظرفیت انتقال اطلاعات تا 300 مگاهرتز
  • دوام بالا و خرابی کم
  • هزینه نگهداری پایین
  • مورد استفاده در سیستم دیجیتال و آنالوگ
  • هزینه پایین توسعه
  • دارای پهنای باند گسترده جهت استفاده در مخابرات و کنفرانس صوتی

معایب کابل های کواکسیال

  • هزینه بالای نصب
  • دارای مراحل نصب مشکل به نسبت کابل های به هم تابیده
  • مورد استفاده برای فواصل محدود
  • نیاز به تجهیزات خاص جهت انشعاب
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد