آشنایی با ابزار و تجهیزات فیبر نوری و فیوژن زدن

اسپیناس کابل پنجشنبه 12 آبان 1401 - 11:08
آشنایی با ابزار و تجهیزات فیبر نوری و فیوژن زدن
در این مقاله ابزار و تجهیزات فیبر نوری و فیوژن زدن را که لازمه کار متخصصین شبکه فیبر نوری است را با هم بررسی می نماییم. نصب شبکه های مبتنی بر فیبر نوری نیاز به دقت و ظرافت دارد. بنابراین ابزارهای خاصی برای این کار لازم است.

با به کارگیری این ابزارها کار سریعتر و راحت تر انجام می شود. این ابزارها ظرافت لازم را برای کار با تارهای نازک فیبر نوری دارند. با کمک این ابزارها می توان لایه های محافظ را از سطح تارهای فیبر نوری بدون شکستگی یا آسیب زدن جدا کرد. ابزار فیوژن زدن نیز کمک می کند تا دو کابل فیبر نوری را به هم متصل کرد یا فیبر نوری را به کانکتور متصل نمود.

فیبر نوری

فیبر نوری

آشنایی با کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری دارای لایه های مختلفی است. وظایف این لایه ها شامل انتقال سیگنال های نور و مقاوم سازی کابل است. این نوع کابل در مصارف مختلفی کاربرد دارد. دسته بندی های کابل فیبر نوری بر اساس محل استفاده، پهنای باند و مسافت متفاوت می باشد. در دسته بندی کابل فیبر نوری از نظر نحوه انتقال ما دو نوع کابل سینگل مود و مولتی مود داریم. نوع مولتی مود برای انتقال اطلاعات زیاد در مسافت کم طراحی شده است. اما کابل های سینگل مود حجم اطلاعات کمتر را در مسافت بیشتر انتقال می دهند.

آشنایی با ابزار و تجهیزات فیبر نوری

گرد بر نوعی ابزار برای برش است که با آن لایه های ضخیم را می توان برش داد. کابل های OUTDOOR فیبر نوری شیلدهای ضخیمی دارند، برای جدا کردن این لایه ضخیم از گرد بر استفاده می شود. ابزار دیگری که برای کابل های فیبر نوری کاربرد دارد استریپر است. برای برداشتن لایه ژاکت دور تارهای فیبر نوری از این ابزار استفاده می شود. با این ابزارها به تارهای فیبر نوری آسیبی وارد نمی شود. کابل بر نیز ابزاری است که می توان با آن کابل های ضخیم را برش داد.

کلیور یکی دیگر از ابزار و تجهیزات فیبر نوری است. با کمک این ابزار نصاب می تواند نوک تارهای فیبر نوری را به صورت کاملا صاف برش دهد. باید حتما نوک تارهای فیبر نوری صاف باشد تا به راحتی جوش بخورد. قیچی مخصوص برش فیبر نوری کولار نام دارد. برای پاک کردن ژل مخصوص درون فیبر نوری باید از دستمال مرطوب بدون پرز الکلی استفاده کرد. ژل موجود در کابل فیبر نوری از خم شدن تارها جلوگیری می کند و مانع شکسته شدن تارها می شود.

الگوی استریپ نوع دیگری از ابزار و تجهیزات فیبر نوری است که برای علامت گذاری محل های لخت شدن کابل به کار می رود. با کمک این الگو فیبر دقیق جوش داده می شود. کریمپ حرارتی نیز ابزار دیگری است که از تارهای فیبر نوری که به هم متصل می شوند محافظت می کند و از شکسته شدن آنها جلوگیری می کند.

ابزار استریپر

ابزار استریپر

آشنایی با فیوژن زدن فیبر نوری

از ابزار فیوژن زدن برای جوش دادن تارهای فیبر نوری استفاده می شود. با کمک این دستگاه اتصال طوری برقرار می شود که افت پالس نوری به وجود نمی آید. دستگاه های متنوعی برای فیوژن زدن در بازار وجود دارند. شرکت فوجیکورا تولید کننده دو مدل دستگاه فیوژن با نام های AFL 70R و     AFL 70S می باشد. دستگاه های این شرکت اتوماتیک هستند و دارای مانیتور می باشند. اتصال تارهای فیبر نوری با این دو دستگاه با کیفیت بالا انجام می شود. برای اینکه افت پالس بعد از اتصال با دستگاه فیوژن اتفاق نیفتد حتما باید تارها تمیز و صاف برش بخورند. این دستگاه می تواند 12 عدد تار فیبر نوری را همزمان جوش بدهد.

آشنایی با ابزار و تجهیزات فیبر نوری مخصوص تست

دستگاه تستر فیبر نوری بعد از پایان کار فیوژن زدن به کار می رود و عملکرد کابل را چک می کند. اگر کابل قطع باشد این دستگاه نشان می دهد که دقیقا کدام قسمت قطع شده است. برای تعیین متراژ کابل نیز می توان از تستر فیبر نوری استفاده کرد. حتی این دستگاه متراژ کامل کابل های به کار رفته در یک پروژه را می تواند محاسبه کند.

دستگاه فیوژن زدن فیبر نوری

دستگاه فیوژن زدن فیبر نوری

نحوه فیوژن زدن فیبر نوری

ابتدا باید با کمک ابزار و تجهیزات فیبر نوری به تارهای اصلی برسیم. برای این منظور ابتدا با کمک استریپر لایه ژاکت دور تارهای فیبر نوری را بر می داریم. سپس با کمک دستمال مرطوب بدون پرز تارها را از ژل مخصوص تمیز می کنیم. سپس با کمک دستگاه کلیور سر تارها را برش می دهیم. حتما سر تارها باید صاف و یکدست باشد. ابزار فیوژن زدن نسبت به صاف بودن تارها حساس است. بعد از اینکه دستگاه صاف بودن تارها را تایید کرد ، باید تارها را به هم جوش بدهید.

برای این کار دستگاه فیوژن زدن را روی حالت AUTO تنظیم می کنیم. عملیات جوش و اتصال تارها به صورت خودکار انجام می شود. سپس دستگاه جهت تست کابل نهایی آن را می کشد. اگر افت پالس عدد صفر باشد اتصال درست انجام شده است. بعد از اینکه کار دستگاه تمام شد فیبر نوری را بیرون می آوریم و با کمک کریمپ حرارتی محل اتصال را عایق می کنیم. این کار با حرارت دادن کریمپ توسط دستگاه انجام می شود.

جمع بندی نهایی

ابزار و تجهیزات فیبر نوری مانند گرد بر، استریپر، کابل بر، کولار، الگوی استریپ، دستگاه فیوژن زدن و ... کار با تارهای فیبر نوری را برای نصاب کابل آسان می سازد. لایه های مختلف کابل فیبر نوری باید برداشته شوند تا تارهای اصلی برای جوش دیده شوند. برای لخت کردن و رسیدن به تارهای کور در یک کابل فیبر نوری این ابزارها و تجهیزات لازم و ضروری می باشند. ابزار فیوژن زدن دو عدد کابل فیبر نوری را بدون افت پالس به هم جوش می دهد. شرکت فوجیکورا بهترین مدل های این ابزار را به بازار عرضه نموده است. به کمک ابزار تستر فیبر نوری نیز به راحتی می توان علت و محل قطعی کابل را مشخص نمود. تارهای فیبر نوری بسیار ظریف هستند و این ابزارها ظرافت لازم برای کار با این تارها را دارند. ابزار فیوژن زدن فیبر نوری برای تعداد زیاد کابل و نصب مقرون به صرفه است و برای جوش دادن تعداد کمی کابل باید از ابزارهای جوش مکانیکی استفاده کرد.

 
 

 

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد