معرفی کابل دو زوج فویل دار و کاربردهای آن

اسپیناس کابل پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 12:40
معرفی کابل دو زوج فویل دار و کاربردهای آن
آشنایی با کابل دو زوج فویل دار
این نوع کابل شامل چندین زوج سیم است که به صورت دو به دو دور هم پیچیده شده اند. هر یک از این سیم ها خود دارای عایق می باشند. دور این زوج ها با یک لایه فویل پوشش داده شده است.

هدف از این کار کاهش تداخل و نویز های موجود می باشد. تعداد زوج ها در این نوع کابل می تواند از 2 تا 200 زوج باشد. در کابل دو زوج فویل دار تعداد زوج ها برابر با 2 است و در واقع 4 رشته سیم در آن وجود دارد. 

کابل دو زوج فویل دار با سیم ارت

کابل دو زوج فویل دار با سیم ارت

هدف از پیچاندن این زوج های دوتایی به شکل مارپیچ دور همدیگر حفظ فاصله دقیق بین سیم ها و کاهش تداخل است. هرچه تعداد پیچش ها بیشتر باشد، تداخل بیشتر کاهش می یابد. میانگین تعداد پیچش ها در هر متر یکی از مشخصات کابل است، اما هر جفت کابل کمی متفاوت پیچانده شده اند تا از تداخل جلوگیری شود.حفظ فاصله بین سیم های یک جفت برای تعیین امپدانس مشخصه جفت، سرکوب انعکاس سیگنال در مفاصل و در انتهای خط استفاده می شود. محدودیت های هندسی (ضخامت عایق/قطر سیم) این امپدانس را در حدود 100 اهم حفظ می‌کند. با توجه به میزان امپدانس می توان این کابل را برای کاربردهای زیر استفاده نمود:

  • 100 اهم برای شبکه های اترنت ستاره ای
  • 150 یا 105 اهم برای شبکه های حلقوی توکن
  • 100 یا 120 اهم برای شبکه های تلفن
  • 90 اهم برای کابل های USB.

از کابل دو زوج فویل دار معمولاً برای برپایی تاسیسات تلفن در ساختمان ها استفاده می شود. به دلیل وجود فویل در این نوع کابل تلفن سیگنالها کمتر تحت تاثیر نویز های محیط قرار می گیرند. در نتیجه در زمان انتقال کیفیت سیگنا لها با افت کمتری مواجه می شود.

استفاده از کابل دو زوج فویل دار برای اتصالات ADSL

استفاده از کابل تلفن مناسب برای ایجاد ارتباطات اینترنتی در ارسال و دریافت کامل و به موقع سیگنالها و نهایتاً در سرعت اینترنت، نقش عمده ای دارد. ممکن است برخی از کاربران حتی با خرید اینترنت پرسرعت با مشکلاتی مانند کند بودن اینترنت و حتی قطعی آن مواجه شوند. یکی از دلایل اصلی این مشکلات اینترنت استفاده از تجهیزات و کابل های نامرغوب در اتصالات است. کابل دو زوج فویل دار به دلیل داشتن خاصیت ضد نویز می تواند این مشکلات را از بین ببرد و زیر ساخت مناسبی را برای استفاده از ADSL فراهم کند.

مشخصات فنی این نوع کابل

کلاف کابل دو زوج فویل دار

کلاف کابل دو زوج فویل دار

در کابل دو زوج فویل دار می توان مشخصه های فنی مختلفی را بررسی نمود. از جمله قطر و جنس هادی هر یک از رشته سیم ها، جنس عایق دور رشته سیم ها یا همان فویل، امپدانس کابل و روکش کابل.

به عنوان مثال کابل دو زوج فویل دار با سطح مقطع 0.6 میلی متر مربع، مغزی آلومینیوم با روکش مس، روکش PVC یا همان پلی وینیل کلراید و مقاومت 130 اهم در کیلومتر گزینه مناسبی برای استفاده در خطوط تلفن داخل ساختمان است. جنس فویل نیز معمولاً از آلومینیوم است.

جنس هر یک از اجزای کابل دو زوج فویل دار مستقیماً روی قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود. شما باید با توجه به نوع کاربردی که در نظر دارید و میزان بودجه خود نوع مناسبی را انتخاب نمایید. به عنوان مثال کابلی که مغزی آن مس است نسبت به کابلی که مغزی آلومینیوم با روکش مس دارد؛ دارای قیمت بالاتری است.

اگر می خواهید کابل تلفن را درون ساختمان به کار برید؛ بهتر است روکش طوسی را انتخاب کنید. این نوع روکش نرم و انعطاف پذیر است. کابل های با روکش مشکی معمولاً محکم تر بوده و انعطاف پذیری کمتری دارند. اگر کابل تلفن شما در هوای آزاد و در معرض باد، باران و آفتاب قرار دارد؛ کابل با روکش مشکی را انتخاب کنید. البته در این شرایط می توانید از کابل طوسی نیز استفاده کنید؛ اما برای افزایش دوام آن بهتر است آن را درون یک حفاظ مانند لوله قرار دهید.

هزینه کابل دو زوج فویل دار نسبت به کابل دو زوج بدون فویل بیشتر است. ممکن است در مسیری که می خواهید کابل را نصب کنید؛ کابل های برق یا سایر عوامل ایجاد کننده نویز وجود داشته باشند. در این صورت کابل دو زوج فویل دار انتخاب مناسب تری می باشد.

رنگ بندی زوج سیم ها در کابل زوجی

همان طور که قبلاً نیز گفته شد ممکن است در کابل زوجی تعداد زیادی رشته سیم وجود داشته باشد. در اینجا از رنگ های مختلفی برای شناسایی زوج سیم ها استفاده می شود تا کار با این نوع کابل ها ساده شود و به شناسایی رشته ها کمک کند. استاندارد های مختلفی برای رنگ بندی زوج سیم ها در این گروه از کابل ها وجود دارد. به عنوان مثال در دو استاندارد ANSI-ICEA و s-80-576 رنگ های اصلی مشکی ، قرمز ، سفید ، بنفش و زرد و رنگ های فرعی طوسی، قهوه ای ، نارنجی و سبز وجود دارند. با ترکیب کردن این 5 رنگ اصلی با 3 رنگ فرعی، می توان 25 زوج رنگی را به وجود آورد.

نکاتی در مورد این نوع کابل

کابل دو زوج فویل دار مشکی قرقره ای

کابل دو زوج فویل دار مشکی قرقره ای

در ادامه نکاتی که می توانند به شما در انتخاب کابل مناسب کمک نماید؛ آورده شده است.

  • سطح مقطع کابل دو زوج فویل دار یا همان قطر هادی در رشته سیم ها نقش موثری در کیفیت ارتباط دارد. هرچه این سطح مقطع بزرگتر باشد؛ می توان سیگنال ها را در مسیر طولانی تری بدون افت کیفیت جابجا نمود.
  • در برخی از انواع این کابل در کنار روکش فویل از سیم ارت نیز استفاده گردیده است؛ این سیم ارت تاثیر خوبی در کاهش نویزها دارد.
  • انواع انعطاف پذیر این کابل که نرم تر بوده و قابلیت خم شدن بیشتری دارند؛ را در اصطلاح indoor می‌نامند و معمولاً داخل ساختمان به کار می روند. گاهی به کابل های indoor کابل هوایی گفته می شود.
  • انواع سخت تر این نوع کابل (همان کابل سیاه) معمولاً در خارج از ساختمان و به صورت هوایی به کار می‌روند و در اصطلاح به آن outdoor می گویند. این کابل به کابل زمینی نیز معروف است.
  • قیمت انواع outdoor بیشتر از indoor  است اما این به معنای بهتر بودن آن نیست. باید با توجه به نوع کاربرد مورد نظر نوع indoor یا outdoor را انتخاب کرد.
  • از این نوع کابل می توان برای ایجاد اتصالات آیفون های صوتی و تصویری نیز استفاده نمود.







بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد