آشنایی با انواع کابل دو زوج

access یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 11:52
آشنایی با انواع کابل دو زوج
انواع کابل دو زوج دسته ای از کابل‌ها هستند که در انواع کابل بدون محافظ و کابل با محافظ به فروش می‌رسند.

آشنایی با انواع کابل دو زوج

انواع کابل دو زوج چگونه هستند؟

انواع کابل دو زوج، کابل‌هایی هستند که از یک یا چند جفت سیم مسی تشکیل می‌شوند. ویژگی جالب این سیم‌ها این است که هم به دور خودشان و هم به دور دیگر سیم‌ها پیچیده می‌شوند و با یک ترکیب پلیمری دی الکتریک عایق بندی شده‌اند. زوج و چرخشی بودن این کابل‌ها کمک می‌کند تا تابش الکترومغناطیسی به حداقل برسد. هرچه این تابش کمتر باشد، تداخل خارجی کمتر می‌شود و طبیعتاً در هنگام انتقال، کابل‌ها کمتر دچار اختلال و نویز می‌شوند. کاربرد دیگری که انواع کابل دو زوج دارند محدود کردن تداخلات کابل‌های جفت تابیده مجاور است. در مورد این کابل‌ها همچنین دانستن این نکته مفید است که آنها همراه با کابل‌های کواکسیال اولین کابل‌های هدایت شونده انتقالی بوده‌اند. در حال حاضر شما می‌توانید کابل‌های دو زوج را در بسیاری از کاربردهای شبکه و ارتباطات مورد استفاده قرار دهید.

مثلاً در خطوط تلفن، ارتباطات دیجیتال و اینترنت محلی از این کابل‌ها استفاده شده است. حال برای این که آشنایی بهتری با کابل‌های دو زوج پیدا کنید، بهتر است یک تعریف کلی از آنها داشته باشیم. به کابل‌هایی که در آنها یک یا چند رشته عایق سیم مسی به هم پیچیده می‌شوند، کابل دو زوج گفته می‌شود. در این کابل‌ها یک سیم برای انتقال داده مورد استفاده قرار می‌گیرد و سیم دیگر رابط زمین است. از این کابل‌ها می‌توان در توپولوژی‌های اتوبوسی و ستاره‌ای استفاده کرد. معمولاً از‌هادی مسی جامد و سرگردان در تولید این کابل‌ها استفاده می‌شود. انواع کابل دو زوج در دسته بندی‌های بدون محافظ و دارای محافظ تقسیم می‌شوند. در ادامه سعی می‌کنیم با این دسته بندی‌ها بیشتر از گذشته آشنا شویم و اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

انواع کابل دو زوج؛ کابل بدون محافظ

اولین دسته از انواع کابل دو زوج، همانطور که در بخش قبلی هم گفتیم کابل‌های بدون محافظ هستند. کابل‌های بدون محافظ را UTP می‌نامند که مخفف Unshielded twisted pair  به معنای کابل دو زوج بدون محافظ است. این کابل‌ها همان گونه که از نام آنها پیدا است، هیچگونه محافظ داخلی ندارند. معمولاً بیشتر از کابل‌های دو زوج بدون محافظ در شبکه‌های اترنت استفاده می‌شود. البته در سیستم‌های تلفن قدیمی ‌هم از این انواع کابل دو زوج بهره برده شده است. کابل‌های UTP  به دلیل اینکه هزینه کمی ‌دارند و از انعطاف پذیری مناسب برخوردار می‌باشند و ضمناً نصب آنها هم به آسانی انجام می‌گیرد، یکی از پرطرفدارترین کابل‌ها در سراسر جهان هستند. سرعت انتقال داده در این کابل‌ها در بهترین شرایط به یک گیگابایت در ثانیه می‌رسد که سرعت بسیار خوبی است. این کابل‌ها معمولاً انتقال داده را برای فواصل تا ۱۰۰ متر هم پشتیبانی می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کابل دو زوج بدون محافظ قابلیت گسترش آنها است. همچنین عیب یابی و رفع ایرادات این کابل‌ها نیز به راحتی قابل انجام است. اما طبیعی است که در کنار این مزایا کابل‌های بدون محافظ ایراداتی هم داشته باشند. یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که به این کابل‌ها وارد می‌شود، آسیب پذیر بودن آنها بر اثر تداخل سیگنال است. این آسیب پذیری می‌تواند بر کیفیت خروجی کابل‌ها اثر بگذارد و در روند انتقال داده مشکل و دردسر ایجاد کند. همچنین استفاده از این کابل‌ها برای انتقال داده در فواصل بیش از ۱۰۰ متر نیز توصیه نمی‌شود چرا که امکان پشتیبانی این فواصل را ندارد. با وجود این ایرادات هنوز هم این دسته از کابل‌های دو زوج همانگونه که قبل‌تر هم گفتیم محبوبیت زیادی بین مصرف کنندگان دارند.

انواع کابل دو زوج اسپیناس کابل

کابل‌های دو زوج با محافظ چگونه هستند؟

طبیعتاً پس از آنکه در مورد کابل‌های بدون محافظ صحبت کردیم، اکنون باید به سراغ دسته دیگر انواع کابل دو زوج یعنی کابل‌های با محافظ برویم. این کابل‌ها با نام STP مشهور شده‌اند که این عبارت مخفف Shielded twisted pair است. Shielded twisted pair همان معنای کابل دو زوج با محافظ را می‌دهد. در طراحی ساختار این کابل‌ها معمولاً از فویل آلومینیومی‌در اطراف ‌هادی‌ها استفاده می‌شود تا ‌هادی‌ها از هم جدا شوند. جدا شدن ‌هادی‌ها کمک می‌کند تا کابل از مقاومت بهتری برخوردار شود و بهتر بتواند در برابر تداخلات سیگنالی و نویز‌ها مقاومت کند. یکی از ایرادات بزرگی که به کابل‌های STP وارد می‌شود سخت‌تر شدن اتصال آنها در نقاط پایانی می‌باشد. این ایراد ممکن است کیفیت کار کابل‌های با محافظ را تا حدی پایین بیاورد.

در مقایسه بین کابل‌های UTP و STP بیان یک نکته دیگر هم لازم و ضروری است. کابل‌های دو زوج STP در مقایسه با UTP قیمت بیشتری دارند و هزینه بیشتری را به مصرف‌کننده تحمیل می‌کنند. اما باید این نکته را هم مد نظر قرار داد که کابل‌های STP از تداخلات سیگنالی بهتر جلوگیری به عمل می‌آورند و بسته به کاربردشان هزینه اضافی آنها می‌تواند برای کاربر مزایا و فواید بیشتری هم داشته باشد. ضمناً کابل‌های با محافظ با وجود اینکه در مقایسه با کابل‌های بدون محافظ سرعت کمتری دارند یعنی سرعت آنها بین ۱۰ تا ۱۰۰ مگابایت در ثانیه است اما در فواصل طولانی‌تری حتی بیش از ۱۰۰ متر هم می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در مجموع می‌توان گفت این کابل هم کاربردهای زیادی دارد و می‌توانند در برخی شرایط برای مصرف کنندگان مناسب باشند.

انواع کابل دوزوج اسپیناس کابل

چرا کابل‌های دو زوج پیچ خوردگی دارند؟

یکی از سوالاتی که همواره در مورد انواع کابل دو زوج مطرح می‌شود، پیچ خوردگی آنها است. مهمترین دلایلی که برای این طراحی کابل‌های دو زوج مطرح می‌شود، جلوگیری از نویز، تداخلات سیگنالی و تداخل در هنگام انتقال است. چرخش با توجه به اینکه هم در جهت سیگنال و هم در جهت مخالف آن نویز را حرکت می‌دهد سبب می‌شود قدرت آن کاهش پیدا کند و همچنین امواج خارجی اثر کمتری بر امواج داخلی کابل داشته باشند. دقت داشته باشید با توجه به اینکه گیرنده داده امکان محاسبه تفاوت ولتاژ برای بازیابی داده‌ها را دارد، می‌تواند چرخش ایمنی بهتری نسبت به نویز ایجاد کند و این موضوع منجر به تضعیف سیگنال کمتری شود.

دقت داشته باشید که با وجود تمام مطالبی که خدمت شما بیان کردیم اما برای استفاده از هر کدام از بسته بندی‌های انواع کابل دو زوج پیشنهاد می‌کنیم حتماً از نظر کارشناسان استفاده کنید. هر کدام از این کابل‌ها می‌توانند در شرایطی مورد استفاده قرار گیرند و کاربردهای زیادی برای شما داشته باشند. اما استفاده نامناسب از آنها هم می‌تواند در عملکرد سیستم شما اثر منفی بگذارد. پس نظر کارشناسان می‌تواند مفید یا مضر بودن آنها را مشخص کند.

انواع کابل دو زوج اسپیناس کابل

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد