آشنایی با انواع کابل های انتقال داده

اسپیناس کابل پنجشنبه 12 آبان 1401 - 11:16
آشنایی با انواع کابل های انتقال داده
انواع کابل های انتقال داده امروزه به قدری تنوع دارند که قابل شمارش نیستند. کابل ها در رنگ ها و شکل ها و کاربردهای مختلف در امور ارتباطی به کار می روند.

در این مقاله قصد داریم چند مدل کابل انتقال داده پر کاربرد را معرفی کنیم و ویژگی های آنها را بررسی نمائیم. همان طور که می دانید دستگاه ها بدون اتصالات و کابل های رابط عملا بی معنی و بی استفاده هستند. کابل ها هستند که اطلاعات را جا به جا می کنند و نقش اصلی را در ارتباطات بین دستگاه ها ایفا می کنند.

آشنایی با کابل انتقال داده USB

یکی از انواع کابل های انتقال داده پر کاربرد و رایج که همه آن را حداقل یک بار استفاده کرده اند کابل USB است. در تمام وسایل دیجیتالی حتما یک پورت USB تعبیه شده است. به طور کلی ما سه نسخه کلی کابل USB داریم. جدیدترین نسخه کابل USB سرعتی تا 5 گیگ دارد. کابل های USB علاوه بر انتقال اطلاعات، انتقال برق را نیز بر عهده دارند.

کابل انتقال داده USB

کابل انتقال داده USB

 

آشنایی با کابل شبکه یا اترنت

یکی دیگر از انواع کابل های انتقال داده کابل اترنت است که برای اتصالات شبکه استفاده می شود. رایج ترین کاربرد کابل اترنت اتصال مودم به کامپیوتر است که اغلب آن را دیده اید. یکی از مهمترین اتصالات سخت افزاری در شبکه سازی کابل شبکه است. با این کابل می توان تجهیزات شبکه از جمله کامپیوتر، چاپگر، اسکنر، سرورها، سوئیچ و ... را به هم متصل کرد.

کابل های شبکه که برای انتقال داده به کار می روند از دو رشته سیم سوکت دار تابیده و 2 عدد هادی مسی تشکیل شده اند. وجود سیگنال ها داخل این دو سیم باعث تداخل می شود. این تداخل ایجاد نویز می کند. با پیچاندن و چرخاندن سیم ها تداخل کم می شود. از این مدل فقط برای مسافت های کوتاه استفاده می شود. هزینه این نوع کابل شبکه نسبت به کابل های کواکسیال و فیبر نوری کمتر است. اگر این  کابل محافظ داشته باشد به آن STP و اگر بدون محافظ باشد به آن UTP می گویند. محافظ این مدل کابل شبکه از جنس فویل آلومینیومی است. نوع بدون عایق این نوع کابل به عنوان کابل تلفن و اینترنت به کار می رود.

برای دسته بندی کابل های شبکه معیارهای زیادی وجود دارد. رایج ترین دسته بندی کابل شبکه بر اساس پهنای باند و سرعت است. طبق این دسته بندی به کابل هایی که بین 10 تا 100 مگابایت سرعت دارند و حداکثر پهنای باند آنها 100 مگاهرتز است CAT5 می گویند. این مدل اولین کابل شبکه بود. نسخه دوم کابل های شبکه CAT5e نام داشت که سرعتی تا 1000 مگاهرتز را پشتیبانی می کرد ولی از نظر پهنای باند مشابه CAT5 بود. نسخه سوم کابل های شبکه CAT6 نام داشت که سرعتی تا 1000 مگابایت در ثانیه و پهنای باندی تا 250 مگاهرتز را پشتیبانی می کرد. CAT6a نسخه بعدی کابل شبکه بود که سرعتی در حدود 10000 مگابایت را پشتیبانی می کرد. حداکثر پهنای باند این نوع کابل 500 مگاهرتز است.

آشنایی با کابل انتقال داده فیبر نوری

یکی دیگر از انواع کابل های انتقال داده فیبر نوری است. اگر بخواهیم در فاصله های زیاد یا برای انتقال اطلاعات بالا و زیاد از کابلی استفاده کنیم کابل فیبر نوری اولین گزینه می باشد. در این نوع کابل پالس های نور وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده دارند. کابل های فیبر نوری دارای یک هسته شیشه ای و یک پوشش پلاستیکی هستند. سرعت این کابل بین 10 مگابایت تا 100 گیگابایت است. علت کاربرد فیبر نوری برای مسافت های زیاد عدم تضعیف نور در برابر سیگنال های الکتریکی است. کابل های فیبر نوری برای محیط های سر باز و سر بسته طراحی شده اند و با روکش های نسوز و PVC در بازار وجود دارند.

کابل انتقال داده

کابل انتقال داده

آشنایی با کابل IDE

سخت افزارهای درون کامپیوتر با کمک کابل های IDE به هم متصل می شوند. مادربرد یک کامپیوتر برای اتصال به سایر اجزا از کابل IDE استفاده می کند.

آشنایی با کابل انتقال داده HDMI

یکی از استانداردترین و رایج ترین کابل بین انواع کابل های انتقال داده HDMI است. این کابل قادر است صدا و تصویر را همزمان با کیفیت بالا انتقال دهد. در حالی که کار اصلی کابل HDMI انتقال سیگنال دیجیتالی است.

آشنایی با کابل RCA

یکی از قدیمی ترین انواع کابل های انتقال داده RCA نام دارد. به کابل های 3 تایی که با رنگ های قرمز، سفید و آبی برای اتصال تلویزیون به دستگاه دیجیتال یا سینما خانواده و ... به کار می روند کابل RCA می گویند. علت نامگذاری این کابل سر فلزی آن است. این نوع کابل جزء قدیمی ترین مدل های کابل است.

آشنایی با کابل ویدئو VGA

در سال 1987 میلادی کابل VGA ابداع شد. این نوع کابل انتقال داده بسیار قدیمی است. از این کابل برای اتصال کارت گرافیک، صفحه نمایش رایانه و تلویزیون استفاده می شد. روش انتقال اطلاعات در کابل های VGA به صورت آنالوگ است. جانشین کابل های VGA نوعی از کابل به نام DVI بود. با این کابل نمایشگرها را به کامپیوترها وصل می کردند. این کابل همزمان سیگنال های دیجیتال و آنالوگ را پشتیبانی می کند.

کابل انتقال داده  VGA

کابل انتقال داده  VGA

 

آشنایی با کابل انتقال داده کواکسیال

یکی از انواع کابل های انتقال داده کابل کواکسیال است. بیشترین کاربرد این نوع کابل انتقال سیگنال های رادیویی است. برای انتقال فایل ها در شبکه کابلی یا شبکه سازی نیز می توان از کابل کواکسیال استفاده کرد. کابل های کواکسیال انواع مختلفی دارند و با روش های مختلفی مانند اتصالاتی از نوع F، N، DIN و ... متصل می شوند.

جمع بندی نهایی

کابل های انتقال داده انواع گوناگونی دارند. بر اساس ساختار و نوع شبکه کابل مناسب انتخاب می شود. برخی کابل ها فقط اطلاعات متنی را انتقال می دهند و برخی قادرند همه نوع اطلاعات را جا به جا کنند. کابل انتقال داده سیگنال هایی از نوع صفر و یک را بین دو یا چند سیستم انتقال می دهد و در زندگی امروزی بسیار کاربرد دارد. کابل های شبکه در انواع پیچ خورده، هم محور و فیبر نوری تولید می شوند. رایج ترین و جدیدترین مدل های کابل انتقال داده شامل کابل USB، کابل شبکه و کابل فیبر نوری می باشد. سرعت انتقال داده و میزان انتقال داده در انتخاب نوع کابل مهم است. در نسخه های جدید کابل افزایش سرعت و کیفیت ملاک طراحی بوده است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد