معرفی جعبه تقسیم الکان و برخی از کاربردهای آن

اسپیناس کابل پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 03:39
معرفی جعبه تقسیم الکان و برخی از کاربردهای آن
آشنایی با جعبه تقسیم
یکی از نیازهای اساسی هر مکانی برق می باشد. برای ایجاد یک سیستم برق کشی اصولی که علاوه بر زیبایی، ایمن و کارامد نیز باشد؛ به تجهیزات استانداردی مانند جعبه تقسیم الکان نیاز داریم.

 

در یک منزل مسکونی سیم های برق در کل ساختمان کشیده می شوند تا بتوانیم در محل های مختلف لامپ ها، هالوژنها و کلید و پریزهای مورد نیاز را نصب کنیم. 

جعبه تقسیم

 

جعبه تقسیم

با استفاده از جعبه تقسیم می توانیم سیم کشی ساختمان را به صورت منظم انجام دهیم. امروزه معمولاً سیم کشی‌ها به صورت توکار انجام می گردد و عیب یابی آن سخت است. در واقع جعبه تقسیم نظم خاصی را برای سیم کشی ساختمانها ایجاد می کند. با استفاده از جعبه تقسیم آسانتر و سریعتر می توان محل خرابی سیم کشی را پیدا نمود. 

انواع جعبه تقسیم با توجه به نوع نصب

با توجه به نوع نصب جعبه تقسیم، به طور کلی می توان دو نوع زیر را برای آن در نظر گرفت:

  • برای نصب باز : در این حالت جعبه تقسیم روی سطح قرار می گیرد و برای سیم کشی باز استفاده می‌شود. در اصطلاح به این مدل ها روکار گفته می شود.
  • برای نصب بسته: در این حالت جعبه تقسیم در دیوار قرار داده می شود و فقط پوشش آن قابل مشاهده است. برای انجام سیم کشی مخفی یا همان توکار از این مدل استفاده می گردد.

تعداد مورد نیاز این جعبه ها

معمولاً در برق کشی ساختمانها تعداد جعبه تقسیم الکان مورد نیاز متفاوت است. این تعداد با توجه به مساحت ساختمان و نقشه سیم کشی آن تعیین می شود.

در مکان هایی از ساختمان مانند حمام که رطوبت بیشتری وجود دارد؛ استفاده از جعبه تقسیم راهکار مناسبی برای محافظت از سیم ها است. در جعبه تقسیم الکان برای افزایش مقاومت در برابر رطوبت از واشرهای آب بندی نیز استفاده گردیده است.

کاربرد مهم جعبه های تقسیم

یکی از اهداف اصلی استفاده از جعبه تقسیم الکان ایمنی سیم کشی برق در برابر آتش است. از آنجایی که مکان‌های پیچ خوردگی سیم ها مستعد آتش سوزی هستند؛ این جعبه ها به گونه ای طراحی شده اند که خطر آتش سوزی را به حداقل برسانند.

جعبه تقسیم

استفاده از جعبه تقسیم

علاوه بر استفاده در سیم کشی منازل، برای نصب بردهای الکترونیکی در صنایع مختلف و برای گرفتن انشعابات لازم در نصب دوربین های مداربسته نیز از انواع جعبه تقسیم استفاده می شود. در ضمن می توان از این جعبه های تقسیم به عنوان محلی برای قرار دادن آداپتور و فیش دوربین استفاده کرد.

 

معیارهای انتخاب جعبه های تقسیم

یکی از معیارهای اصلی در انتخاب جعبه تقسیم تعداد ورودی ها و خروجی های آن یا به عبارت دیگر تعداد سیم هایی است که می توان از آن عبور داد. این سوراخ ها با غشاهایی پوشانده شده اند که باید در حین نصب شکسته شوند.

همچنین با توجه به این که از جعبه تقسیم الکان در چه مکانی می خواهید استفاده کنید؛ باید نوع مناسبی را انتخاب نمایید. معمولاً روی این جعبه ها حروف IP و دو عدد بعد از آن دیده می شود؛ که نشان دهنده درجه حفاظت جعبه تقسیم است. رقم اول از 1 تا 4 نشان می دهد که محصول در برابر عوامل مکانیکی (مانند ضربه) محافظت می شود، 5 و 6 نیز محافظت در برابر گرد و غبار را ارائه می دهند. رقم دوم سطح محافظت در برابر رطوبت را تعیین می کند. ارقام 1 و 2 محافظت در برابر قطرات آب که به صورت عمودی می ریزند، رقم 3 محافظت در برابر پاشیدن باران،  رقم 4 محافظت در برابر اسپری مداوم و رقم 5 نشان دهنده محافظت در برابر جت های آب می باشد.

جنس جعبه تقسیم الکان

جعبه تقسیم الکان توانسته است در بازار موفقیت چشمگیری را به دست آورد. علت این موفقیت نیز تنوع و کیفیت بالای آن می باشد. گروه صنعتی الکان با توجه به این که در زمینه های مختلفی نیاز به استفاده از جعبه تقسیم می باشد؛ این جعبه ها را در سایز ها و جنس های متنوعی تولید می کند. 

جعبه تقسیم الکان پلاستیکی

جعبه تقسیم الکان پلاستیکی

جعبه تقسیم های ترمینال دار معمولاً از جنس پلاستیک و گاهی مواد ترموپلاستیک پلی پروپیلن هستند. این جعبه‌ها به خوبی در برابر آتش سوزی مقاومت می کنند و می توانند تا دمای 650 درجه سانتی گراد را تحمل کنند. 

در ساخت برخی از انواع  جعبه تقسیم الکان از فلز کاندوئیت استفاده گردیده است. این فلز دارای خاصیت ضد زنگ بوده و عایق خوبی است. به این دلیل سیم ها را به خوبی از تداخلات الکترومغناطیسی حفظ می کند.

همچنین مشتریان می توانند جعبه های تقسیم را در سایز های دلخواه خود سفارش داده و انواع جعبه تقسیم Pull box را تحویل بگیرند. انواع ضد آب جعبه تقسیم الکان نیز وجود دارد که در ساخت آنها از آلومینیوم مرغوب استفاده گردیده است.

یکی دیگر از انواع جعبه تقسیم الکان که برای نصب بردهای الکترونیکی استفاده می شود؛ جعبه تقسیم الکترونیکی Enclosure می باشد. این جعبه تقسیم از جنس آلومینیوم بوده و درجه حفاظتی آن IP67 است.

جعبه تقسیم الکان با جنس ABS نیز یکی دیگر از تولیدات گروه صنعتی الکان است. این جعبه تقسیم ها از لحاظ کیفیت با نمونه های خارجی برابری کرده و دوام بسیار خوبی دارند. در ضمن قیمت آنها بسیار پایین تراست. 

در ساخت برخی از انواع جعبه تقسیم الکان از فیلترهای UV استفاده گردیده است که از محصول در برابر نور آفتاب به خوبی محافظت می کند.

سایز جعبه های تقسیم الکان

جعبه تقسیم های الکان دارای مدل ها و سایز های مختلفی می باشند. شما باید با توجه به نوع کاربرد مورد نظر خود سایز مناسبی را انتخاب نمایید. به عنوان مثال جعبه تقسیم الکان مدل 11 دارای سایز 10 در 10 سانتی متر و عمق 6 سانتی متر می باشد. جعبه تقسیم الکان مدل 1015 نیز دارای اندازه 10 در 15 سانتی متر و عمق 6 سانتی متر است. 

نکاتی برای انتخاب جعبه تقسیم

هنگام انتخاب جعبه تقسیم الکان موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • این جعبه ها در شکل های مربع، گرد و مستطیل موجود هستند. با توجه به میزان فضایی که در دسترس دارید و نوع کاربرد شکل مناسبی را انتخاب کنید.
  • به درجه حفاظت یا همان عدد مقابل IP توجه کنید.
  • به تعداد ورودی ها و خروجی های جعبه توجه نمایید. در ضمن حداکثر قطر دهانه های ورودی و خروجی را مد نظر قرار دهید.
  • اگر می خواهید جعبه را روی یک سطح قابل اشتعال مانند چوب نصب کنید، انواع ضد حریق را انتخاب کنید. 

 

 

 

 

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد