رک باکیفیت را بشناسید

اسپیناس کابل پنجشنبه 1 دی 1401 - 22:30
رک باکیفیت را بشناسید
رک باکیفیت را بشناسید
رک باکیفیت در واقع یک محفظه و یا جعبه ای است که تجهیزات شبکه مانند روترها، مودم و سوئیچ و غیره در آن قرار می گیرد.

به این دلیل تجهیزات در این محفظه قرار داده می شود که هم از صدمات فیزیکی و ضربه خارجی در امان بمانند و هم تحت یک تهویه مناسب عملکرد خوبی داشته باشند. گاهی اوقات حتی سرور را نیز در این محفظه قرار می دهند تا از خطرات احتمالی در امان باشد. واحد اندازه گیری رک unit است و هر یونیت برابر با 5 سانتی متر می باشد. سایز رک ها اغلب بین 4 تا 49 یونیت است.

برای شناخت رک باکیفیت باید مشخصات یک رک استاندارد را بدانید. رک استاندارد و باکیفیت یک سری ورودی و خروجی برای کابل ها در چشمه های پایین و بالا دارد. همچنین فاصله ی ریل ها در آن باید با استاندارد های مخابراتی و کامپیوتری مطابقت داشته باشد. یک رک استاندارد و باکیفیت باید دارای یک سیستم تهویه ی مناسب باشد که در قسمت بالای آن نصب می شود. رک های باکیفیت ایستاده پایه ی ثابت و چرخ دارند. همچنین این رک ها باید یک قفل داشته باشند تا امنیت را برای تجهیزات فراهم نمایند. لذا جهت تهیه رک حتما به مواردی که توضیح داده شد توجه نمایید تا بتوانید بهترین آن را انتخاب کنید.

رک

رک

انواع رک باکیفیت

رک باکیفیت در دو نوع ایستاده و دیواری تولید می شود که هر کس با توجه به نیاز شبکه ی خود یکی از این دو را انتخاب می نماید. رک های ایستاده و دیواری هر یک ویژگی های مختص به خود را دارند که در انواع و سایز های متفاوتی به فروش می رسند.

مشخصات رک دیواری

رک باکیفیت دیواری در ارتفاع 5، 6، 7، 9 یونیت و دارای عمق 6، 35 و 45 سانتی متر می باشد. عمق رک های دیواری معمولا کمتر از رک های ایستاده است. همچنین رک دیواری می تواند به اندازه 9 unit از بغل باز شود. این رک ها امکان تغییر جهت تا 100 درجه را داشته و بر خلاف تصور همه پشت این رک ها قابل دسترسی است. این رک ها معمولا در مکان هایی مانند ایستگاه های اتوبوس brt و قسمت بالایی خودپرداز های بانک کاربرد دارند. رک های دیواری عموما برای محافظت از تعداد کم تجهیزات مانند تجهیزات دوربین مدار بسته، سوئیچ و روتر مورد استفاده قرار می گیرند.

سایز این رک ها عموما بین 9 تا 65 unit است و عمق آن ها هم بین 35 تا 60 سانت می باشد. درب رک دیواری از شیشه و یا پلاستیک با فرم فلزی و یا تمام فلز می باشد که حفره هایی هم بر روی آن تعبیه شده است. نوع دیگری از این رک ها وجود دارد که دارای دو درب هستند و زمانی استفاده می شوند که لازم است به پنل پشتی دسترسی داشته باشیم.

رک دیواری

رک دیواری

مشخصات رک ایستاده

رک باکیفیت ایستاده انواع تجهیزات شبکه مانند یو پی اس، روتر، سوئیچ و پچ پنل را در خود جای داده و از آن ها محافظت می کند. این رک ها دارای یک فن، چهار چرخ، چهار پایه ثابت و تعدادی پیچ و مهره می باشند. علاوه بر این یک سری ورودی در بالا و پایین رک برای کابل ها در نظر گرفته شده است. ارتفاع این رک ها 16، 21، 28، 36، 40، 44 است و عمق آن ها 60، 80 و 100 سانت می باشد. رک های ایستاده دارای درب هایی از جنس شیشه و یا تلق هستند که ظرفیت نصب یک تا چهار فن را دارند. علاوه بر این امکان نصب ماژول های هشت پورت و نه پورت افقی و ماژولهای عمودی در آن ها وجود دارد.

رک های ایستاده به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول رک های مخابراتی و شبکه هستند که تجهیزات و وسایل شبکه و مخابرات در آن قرار داده می شود. دسته دوم رک های سرور هستند که سرور در آن ها قرار می گیرد و قابلیت تحمل وزن های بالا را دارند. دسته سوم رک های دیتا سنتر هستند که توان تحمل وزن بالا را داشته و به صورت یک مجموعه در یک اتاق در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این رک ها امنیت بالاتری به نسبت سایرین دارند.

رک ایستاده

رک ایستاده

مزایای استفاده از رک باکیفیت

استفاده از رک باکیفیت مزایای فراوانی دارد که در این بخش به چند مورد اشاره خواهیم کرد. استفاده از رک باعث افزایش کارایی خواهد شد. زیرا استفاده از رک موجب می شود تا سرور شما در یک محفظه با تهویه ی مناسب قرار گیرد و عملکرد درستی داشته باشد. لذا اگر چیزی مانع گردش هوا حول سرور شود موجب افزایش دمای سرور شده و کارایی آن را کاهش می دهد. پس وجود رک می تواند باعث شود تا هوا در اطراف سرور به خوبی جریان پیدا کند.

اگر از رک باکیفیت برای تجهیزات خود استفاده کنید تعمیر و نگهداری تجهیزات آسان خواهد شد. همچنین باعث می شود که تجهیزات در مکان مناسبی قرار بگیرند و به راحتی سازماندهی شوند. برخی از رک ها دارای چرخ هستند و انعطاف بالایی دارند و به راحتی می توان به تجهیزات دسترسی پیدا کرد. همچنین استفاده از رک باعث افزایش امنیت تجهیزات شبکه خواهد شد. زیرا رک مانع دسترسی غیر مجاز افراد به تجهیزات شبکه می شود و فقط مسئول مربوطه می تواند به تجهیزات دسترسی داشته باشد. اگر تعداد تجهیزات شبکه و سرور ها در اتاق سرور زیاد باشد و شما قصد استفاده از رک را نداشته باشید به طور قطع در اتاق سرور دچار مشکل خواهید شد. لذا استفاده از رک در چنین شرایطی مدیریت تجهیزات اتاق سرور را برای شما راحت تر خواهد کرد.

همچنین با استفاده از رک دیگر نیازی به فضای زیاد جهت نگهداری تجهیزات شبکه نیست و شما می توانید با کمترین فضا، یک اتاق سرور داشته باشید. البته میزان فضای مورد نیاز و اندازه رک بستگی به تعداد تجهیزات شبکه ی شما دارد. لذا قبل از تهیه رک حتما از ابعاد و شرایط اتاق سرور و همینطور تعداد تجهیزات شبکه اطلاع حاصل کنید.

رک های باکیفیت

رک های باکیفیت

کاربرد Rack در دوربین های مدار بسته

معمولا برای نگهداری تجهیزات شبکه ای دوربین مدار بسته از رک باکیفیت استفاده می شود. این رک ها دارای سیستم تهویه هستند که موجب می شود تجهیزات دوربین مدار بسته دچار آسیب نشود. مهم ترین کاربرد رک در دوربین مدار بسته در واقع حفظ امنیت دستگاه مرکزی است.

 
 

 

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد