چگونه کابل ترکیبی با کیفیت را بشناسید

اسپیناس کابل پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 03:17
چگونه کابل ترکیبی با کیفیت را بشناسید
آشنایی با کابل ترکیبی
کابل ها و سیم ها در واقع "سیستم گردش خون" هر ماشین و مکانیزمی هستند. فعالیت آنها اغلب نامرئی است، اما تأثیر آنها بر عملکرد کلی سیستم ها قابل توجه است.

از این گذشته، کابل ها باید الزامات خاصی مانند مقاومت در برابر سایش، آتش سوزی و غیره  را نیز داشته باشند. انواع مختلفی از کابل ها وجود دارند که هر یک دارای ویژگی ها و کاربردهای خاصی هستند. کابل ترکیبی با قرار دادن چند نوع کابل در یک پوشش ساخته می شود. در کشور ما اغلب منظور از کابل ترکیبی همان کابل کواکسیال ترکیبی است که  معمولاً شامل یک کابل برق و یک کابل کواکسیال RG59 می باشد. از این نوع کابل معمولاً برای ایجاد اتصالات دوربین های مدار بسته استفاده می‌شود. با توجه به نیاز مشتریان برخی از شرکت ها کابل ترکیبی سفارشی را نیز تولید می کنند.

کابل ترکیبی

کابل ترکیبی

یکی دیگر از کاربردهای کابل ترکیبی اتصال دوربین‌های نظارت تصویری است. این دوربین ها معمولاً در محیط‌های پیچیده‌ای نصب می‌شوند که به سختی می‌توانیم پریزهای مناسب برای تامین برق آنها پیدا کنیم.  کابل ترکیبی علاوه بر این که برق مورد نیاز تجهیزات را تامین می کند؛ امکان انتقال داده های تصویری را نیز فراهم می سازد. این ویژگی سبب شده است که از این نوع کابل برای ایجاد شبکه های دوربین مدار بسته به وفور استفاده شود. حتی گاهی به این نوع کابل، کابل دوربین مداربسته نیز گفته می شود. برای این که بتوانیم کابل با کیفیت و خوبی را انتخاب کنیم؛ لازم است آشنایی کلی با اجزا کابل و نقش هر یک از آنها داشته باشیم. 

اجزا تشکیل دهنده کابل

همه کابل ها (کابل کواکسیال، فیبر نوری، کابل کواکسیال ترکیبی و ...) از لایه های مختلفی تشکیل شده اند که هر یک از این لایه ها کارکرد خاص خود را دارند. ساختمان برخی از کابل ها ساده و ساختمان برخی از آنها پیچیده است. به طور کلی کابل ها از 3 قسمت تشکیل شده اند که عبارتند از:

  • هادی
  • عایق
  • غلاف
  • کابل ترکیبی سه سیمه

 

اجزای یک کابل سه سیمه

در ساخت هادی کابل از مس (CU) یا آلومینیوم (AI)استفاده می شود. این قسمت وظیفه هدایت جریان الکتریکی را بر عهده دارد. هادی کابل می تواند به صورت یک رشته مفتولی گرد، چند رشته گرد، یک رشته با مقطع مثلثی و یا چند رشته مثلثی باشد. 

کابل ها معمولاً زیر زمین یا روی تجهیزات فلزی نصب می شوند. باید ولتاژ روی بدنه هادی نسبت به زمین صفر باشد. از مواد مختلفی مانند کاغذهای آغشته به روغن مخصوص، مواد لاستیکی، مواد pvc و مواد پلی اتیلن به عنوان عایق در کابل ها استفاده می گردد.

بیرونی ترین لایه کابل، همان غلاف کابل است. این لایه باید از کابل در برابر نیروهای مکانیکی محافظت کند؛ همچنین مانع نفوذ رطوبت به کابل گردد. برای محافظت در برابر نیروهای مکانیکی معمولاً یک زره آلومینیومی یا فولادی به صورت ورق یا مفتول در تمام طول کابل تعبیه می شود.

همچنین نکته دیگری که در مورد کابل ها وجود دارد این است که میزان جریان قابل تحمل در همه کابل ها یکسان نیست. در واقع هر کابلی دارای حداکثر جریان مجاز می باشد. همچنین با توجه جنس قسمت های مختلف کابل، برای نصب کابل ها به ابزار های متفاوتی نیاز است. نصب برخی از کابل ها بسیار ساده و نصب برخی از آنها سخت تر می باشد.

اکنون که با ساختار کلی کابل ها آشنا شدیم؛ بهتر می توانیم یک کابل ترکیبی خوب را شناسایی کنیم.

 

برای کابل های ترکیبی استاندارد های خاصی توسط انجمن بین المللی TIA/EIA-568A تعریف شده است. هر چه این استاندارد ها توسط کارخانجات سازنده کابل بیشتر رعایت گردد کیفیت کابل نیز بالاتر می رود. 

انواع این نوع کابل

به طور کلی انواع کابل کواکسیال ترکیبی یا همان کابل دوربین دیجیتال را می توان از روی جنس ماده به کار رفته در کابل برق و کابل کواکسیال آن تعیین کرد. 3 نوع کابل ترکیبی وجود دارد که عبارتند از:

  • کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد آلومینیوم، برق آلومینیوم
  • کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد مس، برق آلومینیوم
  • کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد مس، برق مس

در گروه سوم که کابل ترکیبی کاملاً با مس ساخته شده است؛ کیفیت بسیار بالاتر می باشد.

عوامل موثر بر کیفیت

مسلماً با توجه به مطالب قبلی متوجه گردیده اید که جنس اجزا تشکیل دهنده کابل ترکیبی یعنی جنس هادی، عایق و غلاف در کیفیت کابل موثر هستند. همین طور عوامل دیگری مانند قطر مغزی نیز می تواند سبب افزایش یا کاهش کیفیت کابل گردد. 

در کابل کواکسیال اندازه قطر مغزی و میزان افت سیگنال رابطه عکس دارند. با افزایش قطر مغزی افت سیگنال در طول مسیر کاهش می یابد. هر چه افت سیگنال کمتر باشد؛ کابل دارای کیفیت بالاتری است.

جنس هادی تاثیر چشمگیری در کیفیت کابل دارد. کابل های با هادی مس کیفیت بیشتری نسبت به کابل های با هادی آلومینیوم دارند. برد مفید در کابل های با هادی مس نسبت به کابل های با هادی آلومینیوم بیشتر است. البته قیمت کابل های با هادی مسی بیشتر از کابل های آلومینیومی است. با توجه به رنگ مغزی می توان تشخیص داد که جنس مغزی چیست. مغزی های آلومینیومی دارای رنگ نقره ای و مغزی های مسی دارای رنگ طلایی هستند. میزان خلوص مس به کار رفته نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. 

یکی از موارد مهم دیگری که می تواند توسط خریداران کابل مورد توجه واقع شود؛ جنس شیلد های به کار رفته در کابل کواکسیال و کابل برق موجود در کابل ترکیبی است. ماده به کار رفته در قسمت شیلد علاوه بر محافظت از مغزی، نویز ها را نیز حذف کرده و یا کاهش می دهد. شیلد های مسی بهترین انواع شیلد هستند. در کنار جنس شیلد، تعداد رشته های به کار رفته در شیلد نیز مهم است. هر چه تعداد این رشته ها بیشتر باشد کیفیت کابل بالاتر می رود.

نتیجه گیری

تمام موارد ذکر شده بالا، در کیفیت کابل ترکیبی موثر هستند. البته با توجه به این که کابل را برای چه کاری و در چه محیطی می خواهیم استفاده کنیم؛ برخی از پارامتر ها می توانند مهم تر باشند. به عنوان مثال اگر می خواهیم از کابل ترکیبی در یک محیط کوچک استفاده کنیم که حجم تبادل داده ها در آن خیلی زیاد نیست؛ کابل آلومینیومی نیز می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری

در مجموع کابل های ترکیبی کاملاً مسی بالاترین کیفیت را دارا می باشند. البته اگر بخواهیم با استفاده از کابل ترکیبی داده ها را در مسافت طولانی جابه جا کنیم بهتر است از کابل های ترکیبی فیبر نوری استفاده گردد. علت آن این است که در فیبر نوری به دلیل طولانی بودن مسافت، کیفیت سیگنال کاهش نمی یابد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد