فلکسی (بست فلکسی) چیست؟

access یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 12:22
فلکسی (بست فلکسی) چیست؟
بست فلکسی ، برای بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین کاربردهای این محصولات دوربین‌های مداربسته هستند.

فلکسی (بست فلکسی) چیست؟

آشنایی با فلکسی

شاید تا به حال نام بست فلکسی یا لوله فلکسی را شنیده باشید. اما آیا واقعاً با کاربرد این بسته‌ها و فضاهایی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنایی دارید.  Flexible camp یا همان بست فلکسی که به لوله خرطومی‌ و منعطف هم معروف است از جنس فلز با مقطع گرد تولید می‌شود. همانگونه که احتمالاً شما هم می‌دانید فلکسیبل به معنای انعطاف پذیر است. این نشان دهنده این است که این بست‌ها از انعطاف نسبتاً خوبی برخوردار هستند. شما می‌توانید از این محصولات برای محافظت از کابل‌های الکتریکی و برق بهره ببرید. در واقع شما می‌توانید این ابزار را به عنوان نوعی کانال فلزی تصور کنید که امکان عبور کابل‌های برقی از آن وجود دارد.

مهمترین فضایی که این بست ها در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، دوربین مدار بسته است. در نصب دوربین‌های مدار بسته استفاده از این لوله‌ها به شدت کاربردی و پر اهمیت است. همواره توجه داشته باشید که دوربین مدار بسته در شرایط محیطی متفاوت و مکان‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبیعتاً برای حفاظت از آن به ابزاری نیاز است که از انعطاف لازم برای قرار گرفتن در شرایط متفاوت برخوردار باشند. اگر شما از یک کابل سالم در دوربین‌های مدار بسته استفاده کنید تصاویر انتقال بهتری نسبت به گذشته دارند و کیفیت نمایش آنها در نمایشگر بهتر می‌شود. طبیعتاً هر چه کیفیت نمایش تصاویر در نمایشگر بهتر باشد، افرادی که وظیفه نظارت بر محیط را با استفاده از دوربین‌های مداربسته بر عهده دارند، بهتر می‌توانند به وظیفه خودشان عمل کنند. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم با ویژگی‌های مختلف و متنوع این بست‌ها بیشتر آشنا شویم و آنها را بهتر خدمت شما معرفی کنیم.

بست فلکسی اسپیناس کابل

مهمترین ویژگی‌های Flexible camp

برای اینکه یک محصول را به طور کامل بشناسیم ابتدا باید با ویژگی‌های آن آشنا شویم و به همین دلیل در این بخش می‌خواهیم ویژگی‌های بست فلکسی را مورد بررسی قرار دهیم. مهم ترین ویژگی‌های این محصول عبارتند از:

  • انعطاف پذیری: همانطور که در ابتدا هم گفتیم فلکسیبل به معنای انعطاف پذیر است. همین نکته به طور کامل گویای این موضوع است که فلکسی‌ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل است که معمولاً از این بست‌ها برای دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌شود.
  • مقاومت کششی: یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی‌که لوله فلکسی دارد، مقاومت کششی بالای آن است. این ویژگی هم مانند انعطاف پذیری برای بسیاری از کاربردهای این لوله‌ها اهمیت دارد.
  • دوام و ماندگاری: اینکه شما یک بست خریداری کنید و پس از مدت کوتاهی آن را از دست دهید اصلاً چیز خوبی نیست. اما بست فلکسی با توجه به اینکه دارای دوام و ماندگاری بالا می‌باشد می‌تواند برای مدت طولانی پاسخگوی نیاز‌های شما باشد. دوام این محصولات کمک می‌کند تا در مواردی که از این لوله‌ها استفاده می‌شود آن‌ها استحکام خوبی داشته باشند.
  • ضد ضربه و ساییدگی: این بست‌ها از استحکام بسیار خوبی در برابر ضربه خوردن و ساییدگی برخوردار می‌باشند. متاسفانه بسیاری از بست‌های موجود در بازار این ایراد را دارند که در برابر ساییدگی خیلی راحت مقاومت خودشان را از دست می‌دهند و این موضوع می‌تواند خطرات زیادی داشته باشد.
  • تخلیه الکتریسیته ساکن: یکی از ویژگی‌های مهمی‌که این محصولات دارند تخلیه الکتریسیته ساکن با اتصال به زمین می‌باشد. این ویژگی معمولاً مورد توجه بسیاری از خریداران این بست‌ها قرار می‌گیرد.
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی: وقتی قرار است بست فلکسی را برای نگهداری از دوربین‌های مداربسته مورد استفاده قرار دهید قطعاً مقاومت این بست‌ها در برابر عوامل محیطی مثل نور خورشید و حرارت زیاد اهمیت زیادی دارد. اگر این ابزار در برابر عوامل محیطی مقاومت خوبی نداشته باشند طبیعتاً به کابل‌های دوربین مداربسته آسیب وارد می‌شود. خوشبختانه فلکسی‌ها در این زمینه هم از مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند.

چرا از فلکسی استفاده کنیم؟

استفاده از بست فلکسی مزایای زیادی برای کاربران به همراه دارد. در این بخش قصد داریم مهمترین مزایای این بست‌ها را با هم مورد بررسی قرار دهیم. این مزایا عبارتند از:

  • عدم انتشار آتش: یکی از مهمترین مزایایی که این بست دارد، مقابله آن با انتشار آتش است. این موضوع کمک می‌کند از آتش گرفتن کابل‌های مهم پیشگیری به عمل آید.
  • ثابت کردن لوله: زمانی که شما از این بست‌ها استفاده کنید به راحتی می‌توانید لوله‌های فلکسی خودتان را محکم کنید و آنها را ثابت نگه دارید. همچنین با استفاده از این بست‌ها به خوبی می‌توانید لوله‌های فلکسی را منظم کرده و از آسیب فیزیکی به آن‌ها جلوگیری به عمل آورید. این بست‌ها کمک می‌کنند تا از فرسایش کابل نیز جلوگیری به عمل آید و طول عمر کابل افزایش پیدا کند.
  • کاهش صدا: استفاده از این بست‌ها کمک می‌کند تا سر و صدای ناشی از لرزش لوله تا حد زیادی کاهش پیدا کند و مقاومت آن‌ها در برابر تنش و لرزش به بالاترین سطح ممکن برسد.
  • قیمت: در مقایسه با دیگر بست‌های موجود در بازار، فلکسی‌ها از قیمت بسیار بهتری برخوردار هستند. به همین دلیل معمولاً خریداران بیشتری برای استفاده از این محصولات تمایل نشان می‌دهند.

بست فلکسی اسپیناس کابل

نحوه گالوانیزاسیون بست‌ها

برای اینکه بست فلکسی در برابر رطوبت و خوردگی مقاومت خوبی داشته باشد معمولاً در ساختار این محصولات از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. البته گالوانیزاسیون این بست‌ها به دو شیوه انجام می‌پذیرد که عبارتند از:

  • گالوانیزاسیون سرد: در این شیوه از گالوانیزاسیون که معمولاً در دمای پایین انجام می‌شود ابتدا محلول اسیدی از فلز روی آماده شده و سپس بر روی فلز مورد نظر اسپری می‌شود. این اتفاق منجر به پیوند بین اتم‌های روی و آهن می‌شود. گالوانیزاسیون سرد برای مقابله با سایش به شدت مفید است.
  • گالوانیزاسیون گرم: روش دیگری که برای انجام عمل گالوانیزاسیون وجود دارد، گالوانیزاسیون گرم است. در این شیوه ابتدا فلز فولاد مورد نظر در دمای بالاتر از ۴۰۰ درجه سانتی گراد در حوضچه‌ای از مذاب فلز روی قرار داده می‌شود. با توجه به اینکه در این فرآیند دما به شدت بالا است، فلز روی در عمق فلز فولاد نفوذ می‌کند. این اتفاق منجر به این می‌شود که بست فلکسی از طول عمر و دوام بیشتری نسبت به دیگر محصولات برخوردار باشد.

انجام عمل گالوانیزاسیون روی بست فلکسی، برای بالا بردن کیفیت آن ضروری است. در خرید بست‌ها توجه کنید که حتما روی آن‌ها گالوانیزاسیون صورت پذیرفته شده باشد. همچنین بر اساس شرایطی که قرار است بست‌ها را مورد استفاده قرار دهید، بررسی کنید که کدام گالوانیزاسیون روی بست مورد نظر شما انجام شده است.

بست فلکسی اسپیناس کابل

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد