داکت باکیفیت را بشناسید

اسپیناس کابل پنجشنبه 1 دی 1401 - 22:20
داکت باکیفیت را بشناسید
داکت باکیفیت را بشناسید
داکت ها انواع و اقسام متفاوتی دارند که برای شناخت و انتخاب نوع باکیفیت آن باید به چند نکته مهم توجه کنیم. مورد اول توجه به جنس داکت ها می باشد.

بعضی از داکت ها در مدت زمان طولانی انعطاف پذیری و مقاومت خود را از دست نمی دهند و بسیار باکیفیت هستند. این در حالی است که برخی از داکت ها در دراز مدت دیگر کارایی اولیه را ندارند و موجب آسیب دیدن تجهیزات می شوند. پس جنس داکت می تواند تعیین کننده عمر مفید آن باشد.

مورد دومی که باید در مورد داکت باکیفیت مورد بررسی قرار گیرد اندازه ی داکت است. سایز و اندازه ی داکت مورد نظر باید با تعداد کابل ها و قطر آن ها همخوانی داشته باشد. لذا اگر داکت کوچکتر و یا بزرگتر از تجهیزات باشد موجب دردسر خواهد شد. مورد آخر هم درب داکت می باشد. این مورد بسیار مهم است زیرا درب داکت ها باید طوری طراحی شده باشند که به راحتی بتوان آن را باز و بسته کرد. زیرا در هنگام تعمیرات و یا تغییرات نیاز داریم تا درب داکت را باز و بسته کنیم. سهولت در باز و بسته کردن درب داکت از نکات ضروری داکت های باکیفیت است.

انواع داکت

انواع داکت

 

داکت چیست؟

 از داکت در واقع برای عبور دادن کابل ها و لوله ها استفاده می شود تا از خطرات احتمالی در امان بمانند. همچنین ایمنی کابل ها و لوله ها هم زمانی میسر می شود که از یک داکت باکیفیت استفاده شود. داکت ها طوری طراحی شده اند که تمام کابل ها را در کنار یکدیگر اما به صورت منظم نگه می دارند. به داکت ها داکت کابل برق، داکت سیم کشی و سینی برق نیز گفته می شود زیرا هم سیم و هم لوله را می توان در آن قرار داد. داکت ها برای محافظت از تجهیزاتی همچون لوله و سیم تولید شده اند که موجب فراهم کردن مسیری ایمن برای تجهیزات می شوند. داکت ها می توانند از کابل ها در برابر خطرات مکانیکی، خطرات جغرافیایی، آب و هوا، مواد شیمیایی و آسیب زننده، حیوانات جونده محافظت کنند.

قبل از انتخاب داکت باکیفیت باید به طول مسیر، وزن کابل ها، ارتفاع، شرایط محل نصب از جمله استاندارد های آب و هوایی و دمای مکان و سایر موارد توجه شود. لزوم رعایت موارد نام برده به دلیل آن است که بعد از گذشت چند سال مجبور به دوباره کاری نشوید و نیاز به داکت جدید نداشته باشید. البته در مواردی نادر به دلیل شرایط بد جغرافیایی و خطرناک محل نصب داکت، امکان دارد حتی با رعایت موارد فوق عمر مفید کابل کم باشد.

داکت های باکیفیت

داکت های باکیفیت

انواع داکت باکیفیت

انواع داکت دارای شکل و اندازه و کاربری متفاوتی می باشد که ویژگی های هر یک با دیگری فرق دارد و در انواع فلزی و پلاستیکی تولید می شوند. داکت ها از لحاظ شکل ظاهری و نوع عملکرد به داکت ساده، شیاردار، پارتیشن دار، قرنیزی، کف خواب، لوله، دیواری، کابل، زمینی تقسیم بندی می شوند. همچنین دو نوع از داکت های برق پرطرفدار داکت های طرح چوب و داکت های پشت چسب دار هستند.

معرفی داکت باکیفیت مدل ساده

این داکت باکیفیت نوعی داکت ساده است که از آن در ساختمان ها زیاد استفاده می شود. اگر در محل مورد نظر نیازی به کلید و پریز ندارید استفاده از این داکت می تواند گزینه مناسبی باشد. ساختار آن هم به گونه ای است که سیم و یا کابل از آن عبور می کند و در برابر خطرات احتمالی محافظت می گردد. همچنین بسیار مناسب سیم ها و کابل هایی است که به صورت روکار هستند زیرا نظم خاصی به این کابل ها می بخشد.

داکت ساده

داکت ساده

معرفی داکت باکیفیت مدل شیاردار

داکت باکیفیت شیاردار همانطور که از نامش پیداست دارای شیار هایی در سطح داکت است و تنها تفاوتش با مدل ساده همین شیار ها می باشد. وجود شیار در این داکت ها به دلیل انتقال حرارت تولید شده توسط کابل به محیط اطراف است. لذا اگر گرمایی که کابل های درون داکت ها تولید می کنند به بیرون انتقال داده نشود ممکن است موجب آتش سوزی شود.

داکت شیار دار

داکت شیار دار

معرفی داکت باکیفیت مدل پارتیشن دار

در مواردی که تعداد کابل ها زیاد است از داکت باکیفیت پارتیشن دار استفاده می کنند. زیرا این داکت ها مانع وارد شدن فشار به کابل ها خواهد شد. در این نوع داکت ها کابل های برق را به طور مجزا دسته بندی می کنند و هر دسته را در یک پارتیشن مجزا قرار می دهند. یعنی فضای داخلی داکت به صورت بخش بندی شده می باشد.

معرفی داکت باکیفیت مدل قرنیزی

داکت باکیفیت مدل قرنیزی برای زمان هایی است که می خواهیم کابل ها و سیم های برق را از کنار دیوار عبور دهیم. این داکت ها به دلیل ظاهر منحصر به فردی که دارند کابل ها را به خوبی مخفی کرده و به دکوراسیون داخلی ساختمان لطمه ای وارد نمی کنند. این نوع از داکت ها به خوبی می توانند از کابل ها در مقابل عوامل و خطرات محیطی محافظت کنند.

 

معرفی داکت کف خواب یا مدل زمینی

داکت باکیفیت زمینی معمولا در کف زمین قرار می گیرد و می تواند از جنس پلاستیک و یا فلز باشد. این داکت ها ساختاری دو قسمتی دارند و برای مخفی کردن کابل ها و سیم ها از آن ها استفاده می شود. این نوع داکت به دلیل زمینی بودن باید از مواد مستحکم ساخته شده باشد تا در مقابل ضربه و سایر عوامل مقاوم باشد. از این کابل ها در فضای باز استفاده نمی شود زیرا ساختار آن برای این منظور طراحی نشده است.

معرفی داکت دیواری

داکت باکیفیت مدل دیواری در مکان هایی کاربرد دارد که تابلو های توزیع و کنترل برق نیاز به پشتیبانی دارند. از این داکت ها بیشتر در انبار ها و گاراژ ها استفاده می کنند که موجب طولانی شدن عمر تجهیزات شبکه شده و از کابل ها محافظت می کنند.

معرفی داکت طرح چوب و پشت چسب دار

داکت باکیفیت طرح چوب بیشتر در منازل و دکوراسیون های داخلی جهت زیبا سازی فضا استفاده می شود. این کابل ها در سایز های مختلف و در رنگ های متفاوت چوبی تولید می شوند. داکت های پشت چسب دار دارای دو ردیف چسب هستند و به راحتی روی دیوار یا کف اتاق نصب می شوند و دیگر نیازی به پیچ و مهره نیست. از این داکت ها هم در منازل و هم در ادارات استفاده می کنند و برای محافظت از کابل ها و سیم ها بسیار مناسب هستند.

داکت طرح چوب

داکت طرح چوب

 
 

 

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد