آَشنایی با انواع کابل تصویر

access یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 11:33
آَشنایی با انواع کابل تصویر
اگر شما هم علاقه دارید با انواع کابل تصویر بیش از گذشته آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب همراه ما باشید. آشنایی با این کابل‌ها می‌تواند جالب باشد.

آَشنایی با انواع کابل تصویر

بررسی انواع مختلف کابل تصویر

با توجه به اینکه زندگی در قرن فعلی وابسته به استفاده از وسایل صوتی و تصویری می‌باشد، آشنایی با انواع کابل تصویر می‌تواند برای هر فردی مفید تلقی شود. شما برای ارتباط بین رسانه‌های مختلفی که در اختیار دارید، باید از کابل‌های تصویر استفاده کنید. در همین ابتدا باید به یک نکته توجه داشته باشید. اینکه شما به چه کابلی برای انتقال تصاویر احتیاج داشته باشید، به هدف اتصال و فرمت داده‌هایی که قصد انتقال آن‌ها را دارید بستگی دارد. در این مطلب قرار است ما در مورد انواع کابل تصویر صحبت کنیم و نکات مختلفی را پیرامون آن خدمت شما بیان نماییم. اما توجه داشته باشید که بسیاری از کابل‌هایی که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم علاوه بر تصویر امکان انتقال صدا را هم دارند. نکته دیگری هم که لازم است در مورد انواع مختلف کابل تصویر خدمت شما بیان کنیم، دو نوع اصلی آنها هستند.

درست است که کابل‌های انتقال تصویر در تعداد زیادی در جهان وجود دارند اما یک دسته بندی کلی آن‌ها را در دو گروه قرار می‌دهد. تقسیم بندی آنالوگ و دیجیتال، دسته بندی‌های کابل رابط تصویر را در جهان مشخص می‌سازند. در مورد کابل‌های آنالوگ هم همین قدر بدانید که در آن‌ها از سیگنال الکترونیکی نوسانی برای انتقال ویدیو استفاده می‌شود. اما در طرف مقابل کابل‌های دیجیتال برای انتقال داده‌ها از کدهای باینری صفر و یک استفاده می‌کنند. طبیعتاً به دلیل اینکه کابل‌های دیجیتال از فناوری جدیدتری استفاده می‌کنند، در مقایسه با کابل‌های آنالوگ کیفیت بهتری هم دارند. در ادامه مهمترین انواع کابل تصویر را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

انواع مختلف کابل تصویر

کابل BNC چیست؟

یکی از مهمترین انواع کابل تصویر، BNC است. BNC‌ ها کابل‌های کواکسیال هستند که اغلب مردم برای الکترونیک هوانوردی، تجهیزات آزمایشی و برنامه‌های رادیویی آماتور از آن‌ها استفاده می‌کنند. BNC در واقع مخفف Bayonet Neill-Concelman است که به عنوان جایگزینی برای RCA در قطعات ویدیویی حرفه‌ای شناخته می‌شود.

کابل BNC

AV Multi یکی از بهترین انواع کابل تصویر

یکی از معروف ترین انواع کابل تصویر که بسیاری از ما خاطرات زیادی از آن داریم کابل AV است. البته شاید این کابل‌ها را به جای نام AV با نام فیش سه رنگ بشناسید. همان کابل‌هایی که برای ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های دیجیتال، دستگاه سی دی و دی وی دی به تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گرفتند. طبیعتاً برای اینکه وسایل جدید به تلویزیون‌هایی که دارای پورت AV هستند متصل شوند، نیاز به ابزار جدیدی احساس می‌شود. برای اینکه بتوانید کابل‌های جدید را به سیستم‌های قدیمی ‌متصل کنید، می‌توانید از کانکتورهای AV Multi استفاده نمایید. البته با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌ها از کابل‌های HDMI بهره می‌برند معمولاً  AV Multis‌ها در موارد خاصی مثل محصولات Sony PlayStation مورد استفاده قرار می‌گیرند.

AV Multi یکی از بهترین انواع کابل تصویر

HDMI، یکی از پرکاربردترین کابل‌ها تصویر

یکی از رایج ترین و پرکاربردترین انواع کابل تصویر، HDMI است. HDMI مخفف High Definition Multimedia Interface به معنای رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالا می‌باشد. احتمالاً نام HDMI را بیش از هر کابل تصویر دیگری در سال‌های اخیر شنیده‌اید. از این کابل می‌توان برای ایجاد ارتباط تصویری بین سیستم‌های مختلف مثل لپ تاپ و تلویزیون استفاده کنید. معمولاً این کابل‌ها در سه دسته تولید می‌شوند. دسته اول آن‌ها نوع A نام دارند که به عنوان بزرگترین کابل HDMI شناخته می‌شوند. دسته دوم مدل C هستند که به عنوان کابل‌های مینی معروف شده‌اند و دسته آخر هم کابل‌های مدل D یا همان کابل‌های میکرو HDMI می‌باشند.

در مورد کابل HDMI یک نکته بسیار مهم را باید مورد توجه قرار دهید. HDMI علاوه بر اینکه یک کابل انتقال تصویر است، نوع استاندارد فناوری برای محتوای صوتی و تصویری نیز می‌باشد. علاوه بر لپ تاپ، شما می‌توانید از این کابل پرکاربرد در دستگاه‌های پخش رسانه مثل Roku و پخش کننده‌های DVD بهره ببرید. این کابل‌های پرکاربرد در کنسول‌های بازی ویدیویی امری متداول است. با استفاده از HDMI دیگر شما نیازی به کابل اضافی برای انتقال داده‌های صوتی ندارید. این کابل‌ هم داده‌های صوتی و هم داده‌های تصویری را همزمان انتقال می‌دهد.

کابل HDMI

آشنایی با رابط F

کانکتور یا رابط F یکی دیگر از انواع کابل تصویر می‌باشد. البته احتمالا در حال حاضر به ندرت از این کابل‌ها استفاده می‌شود. برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ میلادی این کابل‌های رابط برای تماشای تلویزیون مورد استفاده مردم واقع شدند. البته از دهه ۷۰ قرن پیشین میلادی استفاده از این کانکتور‌ها به استانداردی برای وصل کردن دستگاه تلویزیون و دسترسی به برنامه‌های محلی تبدیل شد. همچنین در سال‌های گذشته رایانه‌های قدیمی ‌خانگی، کنسول‌های بازی، دستگاه‌های VCR و سایر دستگاه‌ها برای چندین دهه از کانکتور F استفاده می‌کردند.

رابط F

کانکتور RCA، یکی دیگر از انواع کابل تصویر

اتصالات RCA یکی دیگر از بهترین و رایج ترین انواع کابل تصویر است. این اتصالات از سه کانکتور استفاده می‌کنند. کانکتور اول آن‌ها به رنگ زرد است و برای ویدیو‌های ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانکتور دو شاخه سفید و قرمز نیز در این کابل‌های رابط وظیفه انتقال داده‌های صوتی را بر عهده دارد. در این کابل‌های انتقال تصویر هر سیگنال یک کانکتور می‌گیرد اما بر اساس شرایطی که قرار است انتقال تصویر بین دو دستگاه در آن رقم بخورد می‌توانید از این کابل‌ها بدون قطعه صوتی یا فقط با یک قطعه صوتی استفاده کنید.

کابل VGA چیست؟

یکی از انواع کابل تصویر که احتمالاً بارها نام آن را شنیده‌اید، کابل VGA است. این کابل یکی از رایج‌ترین و بهترین اتصالات رابط در سیستم‌های کامپیوتری است. البته بیشتر در سیستم‌های قدیمی ‌از این کانکتور‌ها استفاده می‌کرده‌اند. هر چند هنوز هم در بسیاری از موارد این کابل‌ها کاربردهای زیادی از خودشان نشان می‌دهند. البته کابل‌های VGA یک نام دیگر هم دارند. معمولاً این کابل‌ها را با نام DE-15 هم می‌شناسند. تقریباً استفاده از این کابل‌ها از حدود ۲۰ سال پیش با به وجود آمدن کابل‌های رابط DVI، کمتر شده است.

دقت داشته باشید که اگر نیاز داشتید با سیستم خودتان به سیستم دیگری که دارای ورودی VGA است وصل شوید، می‌توانید از کابل‌های مبدل استفاده نمایید. این نکته را هم مورد توجه قرار دهید که در کنار کابلهای VGA  کابل Mini-VGA نیز که در بسیاری از رایانه‌های اپل و سونی مورد استفاده قرار می‌گیرد نوع دیگری از VGA‌ ها می‌باشد. در این مطلب سعی کردیم برخی از انواع رایج کابل تصویر را خدمت شما بیان کنیم. هر چند تعداد آن‌ها بسیار بیشتر از این چند مورد است.

                                                                     

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد