انواع کابل ‌های ترکیبی چگونه هستند؟

access یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 12:12
انواع کابل ‌های ترکیبی چگونه هستند؟
انواع کابل ‌های ترکیبی کاربرد‌های زیادی دارند و البته از مزایا و معایب مختلفی هم برخوردار می‌باشند. در این مطلب در مورد آن‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع کابل ‌های ترکیبی چگونه هستند؟

کابل ترکیبی چیست؟

انواع کابل ‌های ترکیبی به دلیل جذابیت و کارایی بالایی که دارند، محبوبیت زیادی بین مصرف‌کنندگان پیدا کرده‌اند. همانگونه که از نام این کابل‌ها پیدا است در آنها از کابل‌های متفاوتی با ویژگی‌های متنوع استفاده می‌شود. در این کابل‌ها می‌توان رسانا‌های فلزی و فیبر نوری را با هم ترکیب کرد. البته اگر در کشور خود ما در این زمینه تحقیق کنید بیشتر انواع کابل ‌های ترکیبی را تشکیل شده از یک زوج کابل برق و کواکسیال می‌بینید. اما این کابل‌ها دامنه گسترده‌تری دارند. از جمله مهمترین ویژگی‌هایی که کابل‌های ترکیبی دارند می‌توانیم به صرفه جویی در هزینه‌های کاربر اشاره کنیم. کابل‌های قدیمی‌ متاسفانه مخارج سنگینی روی دست کاربران می‌گذاشته‌اند و این موضوع سبب هدر رفت بخش عظیمی ‌از منابع مالی کاربر می‌شده است. ویژگی دیگری که کابل‌های ترکیبی دارند، توانایی آنها در آماده سازی شرایط لازم برای فعالیت یک شبکه است.

شرکت‌هایی که در تولید این کابل‌ها فعالیت دارند باید استاندارد‌های پیچیده و سخت گیرانه‌ای را در ساخت آنها مد نظر قرار دهند. اگر این استاندارد‌ها و الزامات رعایت نشود، کابل‌های ترکیبی نمی‌توانند عملکرد مناسب را برای کاربر داشته باشند. انجمن بین المللی TIA/EIA-568A مسئولیت تعیین الزامات و استانداردهای لازم برای ساخت کابل‌های ترکیبی را برعهده دارد. انواع این کابل‌ها آنقدر متنوع و گوناگون هستند که نمی‌توان یک به یک آنها را در این مطلب خدمت شما معرفی کرد. اما در کشور ما به صورت کلی کابل‌هایی مثل کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد آلومینیوم، برق آلومینیوم، با مغزی مس، شیلد مس، برق آلومینیوم و با مغزی مس، شیلد مس، برق مس به عنوان کابل‌های ترکیبی شناخته می‌شوند. در ادامه این مطلب در مورد این کابل‌ها و ویژگی‌های آنها توضیحات بیشتری خدمت شما بیان خواهیم کرد.

انواع کابل ‌های ترکیبی چه زمانی باید مورد استفاده قرار بگیرند؟

نکته بسیار مهمی ‌را در مورد انواع کابل ‌های ترکیبی باید مورد توجه قرار دهید. این کابل‌ها همیشه نمی‌توانند کارایی لازم را برای شما داشته باشند. مفید بودن این کابلها بستگی به شرایط و زمانی دارد که قرار است از آنها استفاده کنید. کابل‌های هیبریدی بیشتر زمانی مناسب هستند که شما بخواهید تصاویر را به صورت زنده منتقل کنید. همچنین استفاده از این کابل‌ها برای انتقال فایلهای بزرگ و حجیم به شدت پیشنهاد می‌شود. معمولاً برای طراحی و ساخت قطعات کامپیوتری، شبیه ‌سازی‌های آزمایشگاهی و دوربین‌های مداربسته در بیمارستان‌های و اماکن مهم از این کابل‌ها استفاده می‌شود. مورد دیگری که در استفاده از انواع کابل ‌های ترکیبی در شبکه‌های خودتان باید مد نظر قرار دهید، نوع فناوری شبکه است.

این کابل‌ها نمی‌توانند بر روی هر شبکه‌ای کارایی لازم را داشته باشند. معمولاً رابط داده توزیع شده فیبر، شبکه نور سنکرون، حالت انتقال ناهمزمان و اترنت سریع از جمله شبکه‌هایی هستند که این کابل‌ها بر روی آنها جواب می‌دهند. پس از اینکه کابل‌های ترکیبی را استفاده کردید، برای اینکه از انتقال امن و بدون خطای سیگنال‌ها اطمینان حاصل پیدا کنید، الزامات استاندارد TIA/EIA-568A را مورد بررسی قرار دهید.

کابل ترکیبی

مزایا و معایب استفاده از انواع کابل ‌های ترکیبی

یکی از موضوعات دیگری که در مورد شناخت بهتر انواع کابل ‌های ترکیبی باید به آن بپردازیم، مزایا و معایب این کابل‌ها است. ابتدا به سراغ مزایای کابل های ترکیبی می‌رویم:

  • اولین مزیت مهمی که این کابل‌ها دارند، قیمت مناسب آنها است. شما برای خرید کابل‌های ترکیبی هزینه به مراتب کمتری نسبت به دیگر کابل‌ها پرداخت می‌کنید. البته شاید قیمت خرید آنها از کابل‌های دیگر بیشتر باشد اما وقتی به این موضوع دقت کنید که با استفاده از آنها دیگر نیازی به کابل برق جداگانه ندارید، متوجه می‌شوید که این کابل‌ها به شدت مقرون به صرفه هستند.
  • استفاده آسان از کابل‌های ترکیبی، دیگر مزیت بزرگ آنها است. در واقع با استفاده از این کابل‌ها دیگر نیازی نیست هنگام عمل سیم کشی، کابل برق و تصویر را با چسب کنار هم قرار دهید. ضمناً پس از سیم کشی نیز دیگر دغدغه این را نخواهید داشت که کابل‌ها از هم جدا نشوند یا با هم گره نخورند.

اما اکنون به سراغ بررسی برخی معایب موجود در این کابل‌ها می‌رویم:

  • اولین ایرادی که به انواع کابل ‌های ترکیبی وارد می‌شود افت شدید و غیر طبیعی ولتاژ در مسیرهای کوتاه این کابل‌ها است. اگر بخواهید از این کابل‌ها در دوربین‌های مداربسته استفاده کنید، این افت شدید شما را مجبور می‌کند برای دوربین‌هایی که در نقاطی دور واقع شده‌اند، ولتاژ آداپتور مرکزی را بالا ببرید. این اقدام می‌تواند به دوربین‌های نزدیک به آداپتور آسیب وارد کند.
  • در دوربین‌های مداربسته معمولاً زمانی که کابل برق به صورت سراسری به کابل تصویر متصل باشد، تصویر همراه با نویز و اختلال پخش می‌شود. طبیعتاً با توجه به این که کابل‌های ترکیبی از چنین طراحی برخوردار هستند، احتمال نویز و اختلال در انتقال تصاویر در آنها بیشتر از کابل‌های دیگر است.
  • استفاده از این کابل‌ها در متراژ بالا هرچند از نظر کمیت و قیمت مناسب به نظر می‌رسد اما از نظر کیفیت جالب توجه نیست. پیشنهاد می‌کنیم این کابل‌ها را بیشتر برای ساختمان‌ها و ادارات کوچک مورد استفاده قرار دهید و در ساختمانهای بزرگ از کابل‌های دیگر کمک بگیرید.

کابل ترکیبی

جمع‌بندی؛ کابل ترکیبی مناسب است یا خیر؟

انواع کابل ‌های ترکیبی، کاربردهای زیادی دارند و به همین دلیل در جامعه معمولاً استفاده‌های زیادی از آنها می‌شود. با توجه به توضیحاتی که در طول مطلب خدمت شما بیان کردیم و با در نظر گرفتن مزایا و معایب این کابل‌ها قطعاً خودتان می‌توانید تشخیص دهید که کابل‌های ترکیبی برای شما مناسب هستند یا نمی‌توانند تاثیر مثبتی در کار شما داشته باشند. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از خرید این کابل‌ها حتماً با کارشناسان مجرب و متخصص مشورت کنید و نظر آنها را در مورد اینکه این کابل‌ها برای فضای مد نظر شما مناسب هستند، جویا شوید. اگر پیش از مشورت با متخصصین آشنا با کابل‌های ترکیبی، نسبت به خرید آنها اقدام کنید و این کابل‌ها برای شما کاربردی نداشته باشند، فقط پول خودتان را هدر داده‌اید. البته در طرف مقابل اگر بدون نظر کارشناسان از خرید این کابل‌ها اجتناب کنید به سراغ محصولات دیگر بروید نیز ممکن است یک فرصت استثنایی برای به دست آوردن کابل‌های ارزان و با کیفیت را از دست داده باشید.

کابل ترکیبی

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد