آشنایی با انواع کابل رابط

access یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 12:03
آشنایی با انواع کابل رابط
انواع کابل رابط، برای اتصال دستگاه‌های مختلف به هم کاربرد دارند. در این مطلب قصد داریم در مورد سه کابل رابط پچ کورد شبکه، hdmi و vga صحبت کنیم.

آشنایی با انواع کابل رابط

کابل رابط چیست؟

شاید تا به حال بارها از انواع کابل رابط استفاده کرده باشید اما به صورت دقیق با آن‌ها آشنا نباشید. کابل رابط به کابل‌هایی گفته می‌شود که برای اتصال تکنولوژی‌های همراه و از راه دور به سایر دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا زمانی که این کابل‌ها نتوانند ارتباط مناسبی بین دستگاه‌های مختلف برقرار کنند، هیچ کاربردی ندارد. کابل‌های ارتباطی چند رشته سیم یا طناب هستند که به هم پیچیده یا بافته شده‌اند و به صورت بسته در اختیار مشتری قرار می‌گیرند. این کابل‌ها می‌توانند اطلاعات و انرژی را از مبدا به مقصد انتقال دهند. اما نکته تاسف آور این است که همان گونه که گفتیم بسیاری از مردم بارها از این کابل‌های ارتباطی استفاده می‌کنند اما به دلیل اینکه به طور کامل با آنها آشنا نیستند، نمی‌توانند به صورت صحیح آنها را مورد استفاده قرار دهند و به آنها آسیب وارد می‌کنند. در این مطلب قصد داریم در مورد برخی از انواع کابل رابط نکاتی را خدمت شما بیان کنیم.

 

انواع کابل رابط

پچ کورد شبکه چیست؟

اولین دسته از انواع کابل رابط که به سراغ آن می‌رویم، پچ کورد شبکه است. به این کابل‌های ارتباطی، کابل‌های مستقیم هم گفته می‌شود. این کابل‌ها توانایی این را دارند که دستگاه‌های تغذیه شده متنوع مثل سیستم‌های روشنایی، نمایشگاه‌های دیجیتال، رایانه‌ها یا هر دستگاه جدید اینترنت اشیاء را به یک سوئیچ شبکه یا‌ هاب اینترنت وصل کنند. کابل‌های پچ شبکه از رشته‌های مسی ساخته می‌شوند. این کابل‌ها می‌توانند در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار گیرند. یکی از ویژگی‌های مهمی‌که این کابل‌ها دارند آسیب نرسیدن به رشته‌های مسی موجود در آنها هنگام کار است. دقت داشته باشید که این کابل‌ها را می‌توانید در فضاهای مورد استفاده قرار دهید که فاصله آن‌ها کمتر از ۲۲.۸ متر باشد.

البته شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شود که استفاده از پچ کورد شبکه در چه فضاهایی مناسب است. موارد مختلفی هستند که شما می‌توانید از این کابل‌های ارتباطی برای آنها بهره ببرید. در حالت کلی معمولاً این کابل‌ها برای اتصال  PD‌هاب شبکه مناسب هستند. شما می‌توانید در منزل خودتان برای اتصال کنسول بازی و روتر از این کابل‌ها استفاده کنید. در محل کسب و کارتان نیز در صورتی که نیاز باشد، دو یا چند دستگاه اصلی را به هم سوئیچ کنید، می‌توانید از کابل‌های پچ استفاده نمایید. برای سوئیچ کردن در محیط کار به این نکته دقت داشته باشید که این کابل‌ها نه تنها سیگنال های داده را منتقل می‌کنند بلکه امکان انتقال PoE برای تغذیه یک دستگاه راه دور را نیز دارا می‌باشند. در ادامه در مورد دیگر انواع کابل رابط توضیحات بیشتری خدمت شما بیان خواهیم کرد.

کابل رابط اسپیناس کابل

آشنایی با کابل Hdmi، یکی از انواع کابل رابط

یکی دیگر از انواع کابل رابط که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، کابل hdmi است. این کابل برای ارسال سیگنال‌های صوتی و تصویری بین دستگاه های مدرن AV مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید این کابل رابط را در بسیاری از محصولات خانگی جدید که در چند سال اخیر تولید شده اند مثل تلویزیون‌ها، مانیتور نمایشگر‌ها، نوارهای صوتی، گیرنده‌های AV و... مورد استفاده قرار دهید. همچنین امکان استفاده از این کابل در پروژکتورها، کنسول‌های بازدید و رایانه‌ها هم وجود دارد. به عبارتی می‌توان گفت تقریباً تمام دستگاه‌های صوتی و تصویری که در طول سالیان اخیر تولید شده‌اند، دارای پورت hdmi  هستند. hdmi از تمامی‌فرمت‌های مدرن ویدیویی مثل سیگنال های با وضوح بالا مانند Ultra HD 4K و 8K پشتیبانی به عمل می‌آورد. نکته دیگری که در مورد hdmi  باید به آن بپردازیم، وضعیت انتقال داده‌های صوتی به وسیله آن است.

در این زمینه برای هر صوتی از صدای استریو PCM 2 گرفته تا فرمت‌های صوتی دیجیتالی فشرده ۸ کانال مثل Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio and Dolby Atmos امکان انتقال به وسیله کابل hdmi وجود دارد. البته این نکته را هم مد نظر قرار دهید که برندهای مختلفی در دنیا هستند که این مدل از انواع کابل رابط را تولید می‌کنند. به همین دلیل می‌توانید نمونه‌های متنوعی از این کابل‌ها را در بازار پیدا کنید. محبوب ترین انواع این کابل‌ها در حال حاضر HDMI v.1.4، HDMI 2.0 و HDMI 2.1 هستند. مخصوصاً اگر کابل hdmi را برای بازی می‌خواهید پیشنهاد می‌کنیم حتماً از HDMI 2.1 استفاده کنید. نسخه‌های قدیمی‌تر این کابل ممکن است محدودیت‌هایی در برخی از پشتیبانی‌های خودشان از فرمت‌های مختلف داشته باشند. بهتر است نسخه‌های به روز این کابل‌ها را تهیه کنید.

کابل رابط اسپیناس کابل

کابل VGA چیست؟

یکی دیگر از انواع کابل رابط که در این مطلب قصد بررسی آن را داریم کابل vga است. این کابل‌ها برای ارسال تصاویر کامپیوتر یا لپ تاپ به نمایشگر‌های مختلف مثل تلویزیون مفید هستند. البته کارایی این کابل می‌تواند از این موارد هم بیشتر و پیچیده‌تر باشد. حتی در برخی شرایط و با استفاده از وسایل کمکی می‌توانید این کابل‌ها را تبدیل به کابل hdmi کنید. شاید در گذشته هم این کابل‌ها را در سیستم‌های قدیمی‌AV مشاهده کرده باشید. هرچند امروزه با گسترش انواع کابل رابط میزان استفاده از vga کمتر شده است اما هنوز هم این کابل‌ها می‌توانند برخی از نیازهای انسان را پاسخ دهند. قبل‌تر هم اشاره کردیم که می‌توانید این کابل‌ها را تحت شرایطی به hdmi  تبدیل کنید. اما نکته جالب این است که می‌توانید کابل hdmi را نیز به vga تبدیل کنید.

اکنون بهتر است کمی‌در مورد نحوه عملکرد این کابل‌ها صحبت کنیم. کابل رابط VGA سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ را بین دستگاه هایی که با هم سازگار باشند منتقل می‌کند. این اتصالات معمولاً از دستگاه خروجی یک سیگنال RGB دریافت می‌کند. دقت داشته باشید که VGA از سیگنال های با وضوح استاندارد و یا وضوح بالا نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد. البته دقت داشته باشید که این کابل‌ها برای اتصال داده‌های صوتی مناسب نیستند و در واقع داده‌های صوتی را منتقل نمی‌کنند. در صورتی که تمایل داشته باشید صدا را انتقال دهید باید از کابل‌های دیگری استفاده کنید. در گذشته برای اتصال کیس به نمایشگر در کامپیوترها از کابل vga بیشتر استفاده می‌شده است اما در حال حاضر در صورتی که خروجی‌های DVI یا HDMI وجود داشته باشند، استفاده از آنها نسبت به vga ارجحیت دارد. علاوه بر کابل‌هایی که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم، کابل‌های دیگری هم وجود دارند که البته میزان استفاده از آن‌ها در مقایسه با این سه مدل کابل بسیار کمتر است.

کابل رابط VGA اسپیناس کابل

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد