معرفی بست کمربندی و کاربرد های آن

اسپیناس کابل جمعه 2 دی 1401 - 00:01
معرفی بست کمربندی و کاربرد های آن
معرفی بست کمربندی و کاربرد های آن
بست کمربندی از جمله لوازمی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این بست ها، جز آن دسته از ابزار هایی می باشند که در هر جا و مکانی به آن نیاز خواهیم داشت زیرا بسیار کارآمد هستند.

این وسیله برای جمع کردن و یا دسته بندی کردن اشیا به کار می رود و بیشترین کاربرد آن، در صنایع برق و الکترونیک می باشد. این بست ها به دلیل حجم کمی که دارند، فضای بسیار کمی هم اشغال می کنند و در میان افرادی که کار های فنی انجام می دهند بسیار محبوب هستند. همچنین دارای استحکام و مقاومت عالی بوده و در برابر ضربه و یا سایش به هیچ عنوان باز نمی شوند. برای باز کردن آن هم باید حتما توسط یک شی برنده مانند چاقو آن را برید در غیر این صورت با دست باز نخواهد شد و نمی توان دو بار از استفاده کرد.

اگر چه استفاده از بست های کمربندی، بسیار آسان است اما استفاده ی نادرست از آن می تواند به تجهیزات آسیب وارد کرده و موجب خسارات جبران ناپذیری شود. قیمت آن بسیار مقرون به صرفه می باشد و هر شخصی با هر توان مالی، می تواند آن را تهیه و در موارد گوناگون از آن استفاده نماید.

کاربرد بست کمربندی بسیار گسترده می باشد زیرا توسط آن می توان هر چیزی را دسته بندی کرد. این بست ها در صنایع برق و الکترونیک، در مصارف خانگی، در هنگام بازداشت فرد خاطی ، متصل کردن تجهیزات، بستن انواع لوله به دیوار، در هواپیما، در تقسیم بندی سیم های کیس کامپیوتر و شبکه و غیره کاربرد دارد.

بست های کمربندی

بست های کمربندی

انواع cable ties

cable ties یا همان بست های کمربندی انواع مختلفی دارند اما به طور کلی در دو نوع تولید می شوند. انواع بست شامل بست های پلاستیکی و بست های استنلس استیل است. بست های پلاستیکی از پلی آمید ساخته شده و در مقابل ضربه مقاومت کمی داشته و حساس می باشند. به دلیل پلاستیکی بودن جنس آن باید در دمای خنک نگهداری شود و دمای بالا از کیفیت آن می کاهد. همچنین محیطی که این نوع بست در آن نگهداری می شود باید خشک باشد. نام دیگر بست های پلاستیکی، بست زیپی است و در داخل یک بسته که عاری از اکسیژن می باشد نگهداری می شود. لذا سعی کنید در هنگام استفاده از آن هرگز بسته را پاره نکنید و بست ها را از آن خارج ننمایید. در این صورت شما فقط تا یک ماه فرصت استفاده از بست های کمربندی را دارید. اگر تا این مدت بست ها را استفاده نکنید دیگر کارایی اولیه را نخواهند داشت.

بست کمربندی استنلس استیل به نسبت بست های پلاستیکی دارای مقاومت بالاتری می باشد و در برابر اشعه ی ماورا بنفش بسیار مقاوم است. برای نگهداری این بست ها برخلاف بست های پلاستیکی دیگر نیازی به محیط خشک نیست و در محیط های مرطوب نیز ماندگاری دارد. حتی از این بست های کمربندی می توان در فضا های باز نیز استفاده نمود و برای بستن تجهیزات سنگین بسیار کاربردی هستند.

بست های کمربندی پلاستیکی

بست های کمربندی پلاستیکی

انواع بست کمربندی پلاستیکی

بست کمربندی پلاستیکی از جنس پلاستیک است و در چهار نوع تولید می شود. بست های پلاستیکی پلی آمید 66 در مقابل اشعه ماورا بنفش مقاوم نیستند و به راحتی پوسیده می شوند. از این بست ها در فضا های بسته و به دور از نور خورشید استفاده می شود. بست های پلاستیکی برای بستن تجهیزات داخلی مانند سیم های کیس و کابل های شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. این بست ها اغلب در رنگ سفید تولید می شوند. بست های پلاستیکی پلی آمید 64 بر خلاف نوع 66 در مقابل اشعه ماورا بنفش مقاوم هستند. این بست ها در فضا های باز کاربرد داشته و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید پوسیده نمی شوند. این بست ها معمولا در رنگ مشکی تولید می شوند و مناسب ترین گزینه جهت استفاده در فضای باز هستند.

بست های پلاستیکی سوار فشار و سر نصب

بست کمربندی پلاستیکی سر نصب دارای پیچ می باشد و از آن برای موارد گوناگون استفاده می شود. این بست از پلاستیک های پلی آمید 66 ساخته شده و در 5 سایز مختلف تولید می شود. این بست ها در صنایع برق و الکتریک مانند نصب تلویزیون کاربرد دارد. بست های پلاستیکی سر نصب قابلیت تحمل وزن تا 60 کیلوگرم را دارند. این بست ها در رنگ های گوناگونی تولید می شوند که رنگ مشکی مناسب برای استفاده در فضا های باز و زیر نور خورشید است. بست پلاستیکی سوار فشار برای ثابت نگه داشتن لوازم صنعتی مانند کابل مورد استفاده قرار می گیرد. روش کار این بست به این صورت است که بخش سوار بست را داخل سوراخ انداخته و می کشند، بدین ترتیب بست قفل شده و به راحتی باز نمی شود. این بست ها به دو نوع بال دار و بدون بال تقسیم می شوند و قابلیت تحمل وزن تا 22 کیلوگرم را دارند. همچنین در سایز های 6، 7 و 8 تولید و عرضه می شوند.

بست های کمربندی استیل

بست های کمربندی استیل

انواع بست کمربندی استنلس استیل

بست کمربندی استنلس استیل، در سه نوع تولید می شود که شامل بست استنلس استیل فاقد روکش، استنلس استیل روکش دار و رها شدنی می باشد. بست استنلس استیل فاقد روکش جهت بستن تجهیزات سنگین کاربرد دارد و در فضا های باز هم می توان از آن استفاده کرد. این بست ها دارای انعطاف بالایی می باشند. بست استنلس استیل روکش دار هم کارایی بست های فاقد روکش را داشته و علاوه بر این دارای یک روکش و عایق می باشد. در نتیجه بسیار مقاوم تر از نوع بدون روکش بوده و عمر طولانی دارد. بست کمر رها شدنی، قابلیت استفاده چند باره را دارد و در آن یک دکمه تعبیه شده که به استفاده مجدد از بست کمک می کند. این بست ها قابلیت تحمل وزن تا 20 کیلوگرم را دارند و در رنگ های مختلفی تولید و عرضه می شوند.

بست های کمربندی مشکی

بست های کمربندی مشکی

مزایای استفاده از بست های کمربندی

  • دسته بندی کابل برق
  • کد گذاری کابل ها با استفاده از رنگ های متفاوت بست های کمربندی
  • دسته بندی راحت و سریع
  • قیمت مقرون به صرفه
  • دارای مقاومت بالا در برابر عوامل مخرب خارجی
  • مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش
  • مقاوم در برابر مواد خطرناکی همچون اسید
 
 

 

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد