آشنایی با برخی از ویژگیهای بهترین انواع بست فلکسی

اسپیناس کابل پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 03:09
آشنایی با برخی از ویژگیهای بهترین انواع بست فلکسی
آشنایی با لوله فلکسیبل
لازم است قبل از این که مطالبی را در مورد بهترین انواع بست فلکسی بیان کنیم؛ توضیحاتی را در مورد لوله فلکسیبل ارائه دهیم.

دلیل آن هم این است که از بست های فلکسی برای ثابت نگه داشتن لوله های فلکسی استفاده می شود. لوله فلکسی در واقع همان flexible pipe است که به معنای لوله انعطاف پذیر می باشد. این لوله های موج دار قابل انعطاف هستند و به راحتی می توان آنها را در جهت مورد نظر خم نمود. در اصطلاح عامیانه تر به آنها لوله خرطومی نیز گفته می شود.

لوله فلکسی کاربردهای مختلفی دارد. یکی از مهم ترین کاربردهای آن استفاده در برق کشی ساختمان ها است. در واقع سیم های برق درون این لوله در دیوار جاسازی می شوند تا آسیب نبینند.

بست فلکسی چیست؟

بست فلکسی وسیله کوچک و بسیار پرکاربردی است که با استفاده از آن می توان انواع لوله های فلکسی را در جای خود ثابت نمود. با استفاده از بست فلکسی می توان کابل های فلکسی را گروه بندی و منظم کرد. این بست ها با ثابت نگه داشتن کابل ها مانع از افتادن آن ها می شوند. در واقع این بست ها مانع فرسایش و خرابی کابل ها می‌گردند.

با استفاده از بست فلکسی لوله های نصب شده دچار لرزش نمی شوند و اتصالات سیم ها بدون تغییر باقی می مانند. شما می توانید با صرف هزینه ای اندک برای خرید بهترین انواع بست فلکسی طول عمر مفید کابل کشی خود را بالا ببرید. در ضمن نصب بست های فلکسی بسیار ساده است و در زمان کمی می توانید تعداد زیادی از آنها را نصب کنید.

اندازه بست های فلکسی

اندازه بخش های مختلف بست فلکسی سایز 25 بر حسب میلیمتر

اندازه بخش های مختلف بست فلکسی سایز 25 بر حسب میلیمتر

از آنجا که لوله های فلکسی و کابل ها دارای سایز های مختلفی هستند؛ بست های فلکسی نیز در سایز های متنوعی موجود می باشند. نکته قابل توجه این است که بهتر است بستی را انتخاب کنید که حدود 2 یا 3 سایز بزرگتر از سایز لوله فلکسی باشد. مثلاً اگر لوله فلکسی شما دارای سایز 16 است؛ می توانید از بست فلکسی سایز 18 استفاده نمایید. 

همان طور که در شکل دیده می شود؛ اندازه قسمت های مختلف بست در سایز آن موثر است. در ضمن ممکن است دمای محیط نصب لوله ها به گونه ای باشد که سبب انبساط یا انقباض آنها گردد. در این صورت  باید هنگام انتخاب اندازه بست این مسئله را مد نظر قرار دهید.

کاربردهای بست فلکسی

این بست ها دارای کاربردهای وسیعی هستند. همان طور که گفته شد اصلی ترین کاربرد آن ها محکم کردن لوله های خرطومی برق است. برای مرتب نمودن کابل های دوربین های مدار بسته، در سیستم های تهویه، در کارخانجات و صنایع نیز از این بست ها به وفور استفاده می شود. در امور کشاورزی و باغبانی نیز می توان با استفاده از این بست های فلکسی سیستم آبیاری منظمی را ایجاد کرد. به طور کلی از این نوع بست می توان برای ثابت کردن هر نوع لوله مدوری استفاده نمود.

جنس این نوع بست

بست فلکسی در سه رنگ سفید، طوسی و مشکی

بست فلکسی در سه رنگ سفید، طوسی و مشکی

بهترین انواع بست فلکسی معمولاً از جنس فلز گالوانیزه و ضد زنگ هستند. در ساخت این بست ها از یک لایه عایق نیز استفاده گردیده است؛ که به آنها بست فلکسی عایق دار می گویند. این بست ها به دلیل جنس فولادی خود به خوبی می توانند فشار را تحمل کنند و دوام بسیار بالایی دارند. قسمت عایق از بدنه اصلی بست در برابر رطوبت محافظت نموده و مانع زنگ زدگی و خوردگی آن می شود. در ساخت قسمت عایق نیز از پلاستیک هایی مانند پلی اورتان یا پلی پروپیلن استفاده می شود که بسیار با دوام هستند. این لایه عایق پلاستیکی علاوه بر این نقش، سبب می شود که بست بتواند لوله یا کابل را بهتر نگه دارد و هر گونه لرزش و سر و صدایی را از بین می برد. عایق بست های فلکسی معمولاً در سه رنگ سفید، طوسی و مشکی وجود دارد. 

انواع بست های فلکسی

بست کلمپ

بست کلمپ

بست فلکسی با توجه به مدل بسته شدن آن دارای دو نوع است. در حالت اول دو پایه برای جای پیچ وجود دارد که دو پایه روی هم قرار داده می شوند و با پیچ و مهره محکم می گردد. در حالت دوم بست شبیه یک حلقه بسته است که اندازه آن قابل تغییر می باشد. پس از تنظیم اندازه حلقه با پیچ روی آن، می توان آن را محکم نمود. این نوع بست فلکسی معمولاً از جنس استیل ضد زنگ است. به این نوع بست کلمپ نیز گفته می شود.

قیمت بست فلکسی

قیمت بهترین انواع بست فلکسی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت بست فلکسی سایز آن می باشد. همچنین جنس مواد به کار رفته در ساخت آن و عایق دار بودن آن نیز در قیمت آن موثر می باشند. بست های فولادی که از مقاومت بالاتری برخوردار هستند؛ معمولاً قیمت بالاتری نیز دارند. هر چه وزن بست فلکسی بیشتر باشد میزان فلز به کار رفته در آن بیشتر است. به این دلیل بست های سنگین تر، قیمت بالاتری دارند.

خرید بهترین انواع بست فلکسی

با توجه به نوع استفاده ای که می خواهید از بست فلکسی داشته باشید؛ نوع و سایز مناسبی را انتخاب کنید. بهتر است قبل از اقدام به خرید از چند فروشگاه اینترنتی یا حضوری بازدید کنید تا با بهترین انواع بست فلکسی و قیمت‌های روز آنها آشنا شوید. اگر لوله ها یا کابل هایی که می خواهید با بست نگه دارید؛ دارای وزن زیادی هستند؛ حتماً بست فلزی را انتخاب نمایید که بتواند وزن آنها را تحمل کند. 

نکته دیگری که هنگام خرید بست فلکسی باید به آن توجه نمود؛ حداکثر دمایی است که بست می تواند آن را تحمل کند. بهترین انواع بست فلکسی می توانند دمای 25- تا 105+ درجه سانتیگراد را تحمل کنند.

همچنین به یاد داشته باشید که بهترین انواع بست فلکسی دارای قیمت بالاتری هستند؛ اما صرف هزینه بیشتر برای خرید آنها در واقع نوعی صرفه جویی است. دلیل آن هم این است که در ساخت آنها استانداردهایی مانند ISO و BS رعایت گردیده است و مواد اولیه آنها بسیار مرغوب و با کیفیت می باشد. این محصولات از گارانتی معتبری نیز برخوردار هستند. بست های فلزی معمولاً به صورت بسته های چند تایی به فروش می رسند.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد