آشنایی با انواع کمباکس

اسپیناس کابل پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 02:18
آشنایی با انواع کمباکس
کمباکس چیست؟
کمباکس یکی از تجهیزات مورد نیاز هنگام نصب دوربین های مدار بسته است.

می توان با استفاده از انواع کمباکس از مدل های مختلف دوربین محافظت نموده و عمر مفید آنها را افزایش داد.

کمباکس ال

کمباکس ال

 واژه کمباکس مخفف Camera box به معنای جعبه دوربین می باشد و ویژه قرار دادن دوربین های مدار بسته و آداپتور های آنها است. البته از یک کمباکس با سایز مناسب می توان برای نگهداری تجهیزات دیگری مانند سوئیچ شبکه نیز استفاده نمود.

انواع کمباکس از نظر جنس

در ساخت انواع کمباکس از مواد مختلفی استفاده می گردد. اغلب کمباکس ها از جنس پلاستیک های مقاوم و فشرده هستند. یکی از اهداف استفاده از کمباکس ایجاد حفاظ عایق دور دوربین است؛ که پلاستیک این نیاز را به خوبی پاسخ می دهد. این جعبه های پلاستیکی دوربین، مانع رسیدن انواع نویز ها به دوربین می شوند و نقش مهمی در حفظ کیفیت تصاویر دوربین ایفا می کنند. در ضمن پلاستیک مورد استفاده در انواع کمباکس بسیار محکم است و به عنوان یک ضربه گیر نیز عمل می کند. کمباکس می تواند دوربین را در مقابل ضربه های مکانیکی محافظت نماید. انواع کمباکس به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند وزن دوربین را به راحتی تحمل کنند. کمباکس های فلزی نیز در بازار موجود هستند.

 

شکل هندسی و اندازه کمباکس

 کمباکس مکعب مربع

کمباکس مکعب مربع

اغلب کمباکس ها دارای ساختار مکعب مربع هستند. این جعبه ها با توجه به وجود سایز های مختلف دوربین های مدار بسته و آداپتورهای آنها دارای اندازه های مختلفی هستند. به عنوان مثال یک Cam box با اندازه 4.5*13*13 دارای طول و عرض 13 و عمق 4.5 سانتی متر است. کمباکس ها معمولاً در رنگ های سفید، طوسی و مشکی عرضه می شوند. البته برخی مدل ها امکان تولید در رنگ های مختلف را دارا می باشند. 

قسمت در، برخی از انواع کمباکس مجهز به یک لولا می باشد. به خاطر وجود این لولا باز و بسته کردن کمباکس راحت تر انجام می شود. این مدل به کمباکس لولایی معروف است.

کمباکس لولایی

کمباکس لولایی

معمولاً در قسمت پشت کمباکس ها یک سوراخ کوچک وجود دارد که از آن به عنوان محلی برای ورود کابل ها به درون کمباکس و ایجاد اتصالات مورد نیاز دوربین استفاده می شود. در کمباکس ها محل های خاصی برای نصب پیچ ها در نظر گرفته شده است. محل های نصب پیچ ها دارای ضخامت بیشتری هستند.

یکی دیگر از انواع کمباکس، مدل های با پایه ال هستند. این مدل ها برای نصب انواع دوربین دام مناسب می باشند. اغلب کمباکس ها قابلیت نصب در فضای درون و بیرون ساختمان را دارند.

از کمباکس می توان برای نصب دوربین های IP  یا همان دوربین های شبکه و دوربین های وایرلس نیز بهره برد.

کاربردها

همانطور که ذکر شد مهم ترین کاربرد کمباکس نگه داشتن دوربین و تجهیزات جانبی آن مانند آداپتور می باشد. کمباکس ها می توانند مانع رسیدن نویز های مختلف از جمله امواج مغناطیسی به دوربین شوند. این وسیله در شرایط آب و هوایی مختلف از دوربین ها به خوبی محافظت می کند. در هوای بارانی دوربین را از رعد وبرق و رطوبت محافظت می نماید. همچنین مانع ورود گرد و غبار به داخل دوربین می شود. در برخی از انواع Cam box از واشر هایی برای آب بندی استفاده گردیده است. همچنین دو شیار کوچک نیز در پشت Cam box برای خروج رطوبت های احتمالی در نظر گرفته شده است. 

این وسیله در مکان های بسیار گرم نیز دوربین را از تابش مستقیم نور خورشید و پوسیدگی های ناشی از آن حفظ می کند. در ساخت برخی از انواع کمباکس از مواد مقاوم در برابر اشعه های UV استفاده گردیده است. این نوع Cam box ها به خوبی در برابر آفتاب مقاومت می کنند و دوام خوبی دارند. برخی از انواع کمبا کس از مواد مقاوم در برابر آتش ساخته می شوند. این ویژگی می تواند دوربین شما را در برابر آتش سوزی ایمن تر کند.ضمناً این محصول با مخفی کردن سیم ها و کابل ها بر زیبایی کار می افزاید.

روش نصب 

نصب انواع کمباکس کار سخت و پیچیده ای نیست. بر روی کمباکس ها مکان هایی برای ورود کابل ها، داکت ها و حفره هایی برای پیچ ها وجود دارد. در برخی از انواع کمباکس کاغذی همراه کمباکس وجود دارد که جای پیچ ها و حفره ها روی آن سوراخ می باشد. شما با قرار دادن این کاغذ روی دیوار یا سقف می توانید مکان پیچ ها را مشخص کنید. پس از این مرحله کافیست سوراخکاری مورد نیاز را انجام داده و سپس جعبه دوربین را نصب نمایید. در ضمن در جعبه کمباکس پیچ ها ی مورد نیاز نیز موجود می باشند. 

قیمت کمباکس

انواع کمباکس با توجه به نوع و اندازه، دارای قیمت های متفاوتی می باشند. همچنین ویژگی هایی مانند IP، حداکثر وزنی که می تواند تحمل کند، مقاومت در برابر اشعه های UV و داشتن لولا روی قیمت تاثیر می گذارند. داشتن امکانات بیشتر، سبب افزایش قیمت می گردد. به طور کلی این محصول دارای قیمت مناسبی است و معمولاً به صورت بسته های چند عددی ارائه می گردد. برخی از انواع ایرانی کمباکس بسیار با کیفیت هستند. این محصولات علاوه بر این که کارایی و دوام خوبی دارند؛ نسبت به نمونه های خارجی قیمت بسیار منصفانه ای نیز دارند.

نکاتی برای خرید کمباکس

اگر قصد خرید جعبه دوربین را دارید؛ توجه به نکات زیر می تواند به شما در انجام یک خرید موفق کمک کند.

·        بر روی جعبه Cam box  مشخصه ip به همراه دو رقم به چشم میخورد که درجه محافظت آن را در شرایط مختلف زیستی نشان می دهد. به این مشخصه توجه نمایید.

·        هر جعبه دوربینی تا وزن مشخصی را می تواند تحمل نماید. با توجه به وزن دوربین یا وسیله ای که می‌خواهید در Cam box قرار دهید؛ مدل مناسبی را انتخاب نمایید.

·        اگر می خواهید در Cam box  خود یک دوربین گنبدی را قرار دهید؛ بهتر است یک مدل دایره ای را انتخاب کنید.

·        قبل از اقدام به خرید، چند فروشگاه اینترنتی را بررسی کنید. با این روش می توانید ضمن آشنایی با جدیدترین مدل های این محصول، از قیمت ها نیز مطلع شوید.

·        سعی کنید از میان انواع کمباکس دارای گارانتی معتبر، خرید خود را انجام دهید.

·        خواندن نظرات سایر خریداران می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

 

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد